Piispa Jari Jolkkonen sytyttämässä kynttilää kirkossa
Kuva: Tuija Hyttinen

Piispa Jari Jolkkosen pääsiäistervehdys

Pu00e4u00e4siu00e4isen evankeliumin mukaan Jeesus kuolee ristillu00e4 Psalmin 31 sanat huulillaan: u201dIsu00e4, sinun ku00e4siisi minu00e4 uskon henkeni.u201d

Alkutekstin verbi merkitsee itsensä antamista, jättäytymistä, antautumista, heittäytymistä jonkun toisen haltuun.

Näin teemme joka ilta nukahtaessamme. Voidaksemme vaipua levolliseen uneen joudumme hetkeksi luopumaan oman elämän hallinnasta. Pelon vallassa on vaikea nukahtaa. Siksi nukahtaminen edellyttää riittävää turvallisuuden tunnetta. ”Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni.”

Tänä keväänä Venäjän hyökkäys Ukrainaan on riistänyt miljoonilta ihmisiltä tunteen oman elämän hallinnasta. Piiritetyn kaupungin vanhus, sotaa lapsineen pakeneva äiti ja taisteluun valmistautuva sotilas joutuvat turvautumaan itseä suurempiin voimiin: ”Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni.”

Pelon vallassa on vaikea nukahtaa.

Jeesus ei ehtinyt tai jaksanut lausua Psalmin jaetta loppuun. Mutta epäilemättä hän tiesi, miten se jatkuu: ”Herra, sinä lunastat minut vapaaksi, sinä uskollinen Jumala.” (Ps. 31:6).

Kristuksen viimeinen sana vihjaa vapautukseen. Hänen kuolemansa oli sovituksen tuova ja elämän antava, ei pelkkä murheellinen marttyyrikuolema.

Kristuksen sana viittaa pääsiäisen aamuun. Joka uskoo elämänsä Jumalan käsiin, saa sen takaisin ylösnousemuksessa.

Joka sulkee silmänsä maailman pahuudelta, kieltää totuuden ja lankeaa väärään idealismiin. Joka sulkee silmänsä Jumalan mahdollisuuksilta, kieltäytyy toivosta ja lamaantuu.

Pohjimmiltaan pääsiäinen paljastaa Jumalan hyvyyden ja voiman.

Pääsiäisen kertomus sisältää sekä totuuden että toivon. Se paljastaa avoimesti totuuden ihmisluonnon raadollisista piirteistä. Ihminen on itsekkyytensä vanki, ja tarvitsee vapautuakseen apua ulkopuolelta.

Pohjimmiltaan pääsiäinen paljastaa Jumalan hyvyyden ja voiman. Hän herätti Kristuksen, jotta me saisimme elämän. Pääsiäisenä juhlimme elämän voittoa kuolemasta, hyvän voittoa pahasta ja rauhan voittoa sodasta. ”Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni. Sinä lunastat minut vapaaksi, sinä uskollinen Jumala.”

Toivotan sinut lämpimästi tervetulleeksi Kuopion seurakuntien jumalanpalveluksiin juhlimaan ristin ja ylösnousemuksen pääsiäistä.