Johannes Teppo istuu Kuopion torin kahvilassa.
”Pian Kuopioon muuton jälkeen jäin torilla juttusille tuntemattoman miehen kanssa. Hän toivotti minut kädestä pitäen tervetulleeksi Suomen parhaaseen kaupunkiin”, Johannes Teppo muistelee. Kuva: Timo Hartikainen

Johannes Tepolle huumori on voimavara ja Kuopion tori melkein kuin toinen koti

Iloisesti hymyilevä nuori mies askeltaa reippaasti halki Kuopion torin ja käsi nousee vähän väliä tervehtimään ohikulkijoita. Torivalvoja ja viihteen monitoimimies Johannes Teppo viihtyy ”mualiman navalla” muulloinkin kuin työpäivinään.

”Kyllä tori on kaupungin sielu. Minulle se on antanut kaikki eväät verkostoitumiseen siitä alkaen, kun junan tuomana joensuulaisena aloitin torivalvojan työt muutama vuosi sitten.”

Ihmekö tuo, sillä varsinkin kesäisin Kuopion tori on vilkas kohtaamispaikka niin paikallisille kuin matkailijoillekin.

”Näin korona-aikaan täällä voi väljästi väistellä viruksia. Ihmiset saavat tavata toisiaan, mutta turvallisesti ulkoilmassa”, Teppo maalailee.

Koti-isä vei lapsiaan tutustumaan mitä erilaisimpiin paikkoihin

Torivalvojan työn ohella kokiksikin kouluttautunut Teppo pyörittää omaa yritystoimintaa, johon kuuluu muun muassa täyden palvelun catering-tarjontaa sekä dj:n, muusikon ja juontajan hommia. Vapaa-ajalla aika kuluu hyvin pitkälti perheen kolmen tyttären kanssa touhutessa.

”Lisää aktiviteettia on kotirintamalle luvassa, sillä neljäs lapsemme syntyy elokuussa.”

Perheen muutettua Joensuusta Kuopioon Teppo otti vetovastuun lapsiperhearjen pyörityksestä.

”Koti-isyys oli arvokasta aikaa, joka ehdottomasti kannatti kokea. Silloin tuli rakennettua vahvat ja luottamukselliset suhteet tyttöihin.”

Teppo julkaisi koti-isänä ollessaan Isyystesti-nimisiä YouTube-videoita, joissa esitellään isän ja tytärten yhteisiä edesottamuksia.

”Halusin viedä lapsia välillä erikoisempiinkin paikkoihin, että he oppisivat näkemään asioita mahdollisimman monipuolisesti. Kävimme muun muassa lypsämässä lehmiä ja jututtamassa nunnia Lintulan luostarissa.”

”Arki pienten lasten kanssa mielletään usein raskaaksi ja uuvuttavaksi. Onhan se välillä sitäkin, mutta itse halusin tuoda videoilla esiin positiivista puolta. Lasten kanssa oleminen on myös hauskaa, rikasta ja antoisaa.”

Huumori on kahva, johon voi tarttua tiukan paikan tullen

Entäpä kiinnostaako Teppoa taas jäädä kotiin, kun neljäs lapsi on saapunut maailmaan?

”Nyt pitää töiden kanssa sen verran kiirettä, ettei ole mahdollista jättäytyä kokonaan koti-isäksi. Mutta katsotaanpa sitten viidennen kohdalla”, Teppo pohtii pilke silmäkulmassa.

Teppo on supliikkimies, joka tykkää viljellä huumoria. Se lienee verenperintöä – isä kun on rakastettu kansantaiteilija, trubaduuri ja satiirikko Jaakko Teppo.

”Meillä oli jo lapsuudenkodissa huumori vahvasti läsnä. Pidän tärkeänä sitä, ettei itseään ja elämää ota liian vakavasti. Tiukan paikan tullen huumori on kahva, josta ottaa kiinni.”

On oltava joviaali eikä ketään saa katsoa kieroon.

”Eikä siitä huumorista ole hirveästi haittaa myöskään lasten kasvatuksessa, sen avulla tärkeät asiat menevät ehkä paremmin perille.”

Tepon mielestä rehellisyys on peruspilari niin kasvatuksessa, kuin ihmisten välisessä kanssakäymisessä yleensäkin.

”On oltava joviaali eikä ketään saa katsoa kieroon. Ensivilkaisun perusteella ei kenestäkään pidä tehdä johtopäätöksiä.”

”Tämäkin on peruja omilta vanhemmiltani. Varsinkin isäni on kansanmies, joka ei todellakaan katsele kanssaeläjiään pitkin nenänvartta.”

Vaikuttaa vahvasti siltä, että Tepon perhe on juurtumassa pysyvämmin Kuopioon. Oma talokin on pikkuhiljaa nousemassa Haapaniemelle.

”Olen tykästynyt kaupunkiin ja kuopiolaisiin. Täällä on yhteen puhaltamisen meininki ja mukava mentaliteetti.”

Tepolla on siis tuntumaa niin savolaisuuteen kuin karjalaisuuteenkin. Näkeekö hän eroja näiden kahden välillä?

”Sanotaan, että savolainen selviytyy näppärästi sellaisista tilanteista, joihin karjalainen ei ajaudu ollenkaan. Taidan allekirjoittaa tämän.”

Seurakunnan toiminnasta sai elämänohjeita ja hyviä ystäviä

Johannes Teppo on ehtinyt Kuopiossa asuessaan tehdä yhteistyötä myös Kallaveden seurakunnan kanssa, kun hän viime vuonna kuvasi ja editoi KNOT-kuoron Sama taivas, sama maa -videon.

”Joensuussa tein niin ikään joitakin hommia sikäläiselle ortodoksiseurakunnalle.”

Teppo on ortodoksi ja kertoo nuorempana osallistuneensa paljonkin seurakunnan toimintaan.

”Kävin nuortenleireillä ja olin siellä myös ohjaajana. Niistä ympyröistä sain paljon hyviä ystäviä, joiden kesken pidämme yhteyttä edelleen.”

Jospa elämä alkaisi tästä vähitellen normalisoitua.

”Toki korvan taakse jäi sieltä myös päteviä elämänohjeita, joita muistan noudattaa tänäkin päivänä.”

Miehellä on niin monta rautaa tulessa, että seurakuntaelämä on Kuopiossa jäänyt taka-alalle. Nyt Teppo keskittyy odottamaan uutta perheenjäsentä ja tulevaa kesää.

”Otan kesän 2021 avosylin ja toiveikkaana vastaan. Jospa elämä alkaisi tästä vähitellen normalisoitua ja ihmiset pääsisivät paremmin tapaamaan toisiaan. Itselle on ollut kova paikka, kun ei ole pitkään aikaan voinut käydä omien vanhempien luona. Olemme kuitenkin tottuneet olemaan aika tiiviisti tekemisissä.”

”No, asioilla on kyllä tapana lutviutua – se vain saattaa kestää aikansa.”