Käsi pitelee vihreää lahjakorttia.
Seurakuntien diakoniatyö saa lahjakortteja mm. järjestöiltä. Kuva: Tuija Hyttinen

Arkihuolissa apua kirkosta

Loppuvuodesta käy vilske myös seurakuntien diakoniatoimistoissa. Auttamisen ytimessä on keskustelu.

”Uusia asiakaspyyntöjä tulee joulun alla ja joulun tähden. Ihmiset ovat vailla jouluapua. Meillä ei kuitenkaan ole budjettia jouluksi vaan koko vuodeksi”, kertoo diakoniatyöntekijä Pirjo Sonninen Järvi-Kuopion seurakunnasta.

Jouluna avustetaan samoilla perusteilla kuin pitkin vuotta. Diakonia-avustuksissa pääpaino on akuuteissa hätä- ja kriisitilanteissa, joihin yhteiskunnan lakisääteinen apu ei yllä.

Ihmisten hätä kasvaa, kun etuuspäätöksissä kestää.

Lähikuvassa Pirjo Sonninen.
Pirjo Sonninen. Kuva: Tuija Hyttinen

”Selvitämme aina ensin asiakkaan kuukausittaiset tulot ja menot. Pitää näyttää tiliote ja mahdollinen toimeentulotukipäätös. Auttamiselle pitää olla peruste. Emme ole lahjakorttiautomaatti. Asiakkaan kanssa ja luvalla mietitään, mistä muualta apua saisi”, Sonninen korostaa.

Osalle on iso apu, kun tukihakemuksen voi tehdä diakoniatyöntekijän kanssa. Ihmisten hätä kasvaa, kun Kelan ja sosiaalitoimen päätöksissä kestää. Yksistään viikonloppuna nälkä kasvaa suureksi, joulun pyhistä puhumattakaan.

”Puhelin soi nyt niin tiuhaan, että valitettavasti myös meillä syntyy jonoa jonkin verran. Aika voi mennä useamman viikon päähän”, Kaavin ja Tuusniemen alueella työskentelevä Sonninen kertoo.

Avun tarpeessa kannattaa varata aika oman asuinalueen diakoniatoimistoon. Diakoniatyön asiakkaan ei tarvitse kuulua kirkkoon.

Puhumalla moni ahdistus helpottaa

Joulunvietto nostaa taloushuolet esiin, mutta pinnalla ja pinnan alla on usein muutakin.

”Yksinäisyys, muuttunut elämäntilanne, suru, sairaus”, Sonninen luettelee.

Joulu tuo esiin paljon mielenterveyden kysymyksiä.

Diakoniatyöntekijöiden kohtaamisissa korostuu luottamuksellinen keskustelu.

”Joulu tuo esiin paljon mielenterveyden kysymyksiä, kuten masennusta ja ahdistusta kaupallisen joulun keskellä sekä kipeitä elämänkokemuksia, myös perheväkivaltaa. Moni tarvitsee aikaa ja jonkun jolle puhua. Olemme kuunnellen ihmisen vierellä.”

Jo ennen joulua lasten ongelmat ja koululaisten joululoma voi herättää perheessä ahdistusta.

Kirkon työhön kädenojennuksia joulun hengessä

Jouluna järjestöt, yritykset ja yksityiset ihmiset haluavat antaa lahjan seurakuntien diakoniatyöhön. Näillä pystytään tukemaan useimmiten muutamaa sataa perhettä koko Kuopion seurakuntayhtymän alueella. Lahjoituksen voi osoittaa tiettyyn seurakuntaan tai koko yhtymälle.

”Jouluna melkein kaikki haluavat lahjoittaa perheille. Yksin asuville lahjoitetaan paljon vähemmän”, kertoo diakoniatyöntekijä Maarit Kirkinen, joka jakaa yhtymän saamat lahjoitukset seurakunnille.

”Iso kiitos niille, jotka haluavat lahjoittaa. Jos saamme lahjoituksia hyvissä ajoin, jaamme ne tietysti ennen joulua. Viime hetken lahjoituksilla avustetaan lahjoittajan haluamalla tavalla viimeistään alkuvuonna”, Pirjo Sonninen sanoo.

Tänä vuonna ovat korostuneet yksinäisyys, mielenterveysongelmat ja taloudellinen ahdinko.

Itse asiassa monen vähävaraisen tilanne on tammikuussa huonompi kuin jouluna.

”Etuudet voi olla myöhässä, ja maksut erääntyvät. Lääkkeiden maksukatto nollautuu vuodenvaihteessa, mikä näkyy meillä isosti. Ihmiset voivat pahoin, jos eivät saa lääkkeitään.”

Sonnisen mukaan tänä vuonna ovat korostuneet yksinäisyys ja mielenterveysongelmat sekä työttömyyden tuoma ahdinko perheissä ja talouden tiukkuus yksinäisillä, joilla on pieni eläke.

Ruokaa tarjolla yhteisöllisesti

Useimmat diakoniatyön avustukset akuutissa kriisissä ovat osto-osoituksia tai lahjakortteja ruokaan. Ruokakasseja jaetaan Kuopion ev.lut. seurakunnissa vain pienessä määrin.

Useissa seurakunnissa kuitenkin järjestetään viikoittain yhteisöllisiä arkiaterioita, joiden maksussa diakoniatyö auttaa vähävaraisia. Esimerkiksi Petosen seurakuntatalolla kahdesti viikossa avoin Pulinapaja tarjoaa pientä syötävää.

Joulun alla seurakunnat järjestävät myös avoimia, matalan kynnyksen puurojuhlia esimerkiksi ikäihmisille, mielenterveyskuntoutujille ja ihan kaikelle kansalle. Jouluaattona 2023 Kuopiossa järjestetään yhteinen kaikille avoin, yhteisöllinen, maksuton jouluruokailu. Yhdessä enemmän -työryhmässä on mukana myös Tuomiokirkkoseurakunta.

Jos haluaa antaa joululahjan diakoniatyöhön, lahjakortit kannattaa toimittaa hyvissä ajoin. Lue lisää Kuopion ev.lut. seurakuntien joulusivustolta ja Siilinjärven ev.lut. seurakunnan verkkosivuilta.