Anita Kuusela
”Toivoisin, että mahdollisimman moni voisi löytää uskon ja saada siitä voimaa”, Anita Kuusela pohtii. Kuva: Tuija Hyttinen

Anita Kuuselalle runojen kirjoittaminen on tärkeä voimavara sairauden keskellä

Parin viime vuoden ajan runosuoni on pulpunnut enemmän kuin koskaan. Yksi suurimmista inspiraation lähteistä on usko.

Kuopion Saarijärvellä asuva Kuusela esittelee kotinsa olohuoneessa erityistä postikorttia. Valkoiselle pohjalle on kaunokirjoituksella kirjoitettu kiitosteksti. Kortin lähettäjäksi paljastuu presidentti Sauli Niinistön puoliso Jenni Haukio, joka kiittää kauniisti Kuuselaa tämän lähettämästä runokirjasta. Haukio tunnetaan suurena runojen ystävänä ja siksipä Kuusela halusi antaa hänelle yhden omista tuotoksistaan.

”Vuoden sisällä minulta on syntynyt kolme runokirjaa. Viimeisin viime keväänä”, Kuusela kertoo.

Hän elää nyt vahvaa luomiskautta, sillä neljäskin kirja on hyvää vauhtia tuloillaan. Sitä varten on olemassa jo kolmisenkymmentä uutta runoa.

Kirjoittaminen on kanava tunteiden ilmaisuun

Kuusela kertoo olleensa kirjoittamisen ja kirjojen ystävä aivan lapsesta saakka.

”Äiti luki minulle paljon satuja ja innostuin itsekin lukemisesta. Olin myös hyvä ainekirjoittaja koulussa.”

Eipä siis ihme, että Kuusela päätyi aikuisiällä töihin kirjojen pariin. Hän ehti työskennellä kirjastovirkailijana muun muassa Männistön ja yliopiston kirjastoissa ennen kuin joutui sairauden takia jäämään pois työelämästä.

Olin hyvä ainekirjoittaja koulussa.

”Kirjoittaminen on ollut minulle kanava tunteiden ilmaisuun, keino kokea iloa ja purkaa vihaa. Se on rakentanut minuuttani”, Kuusela kuvailee viimeisimmän runokirjansa esipuheessa.

Runoissa tulee erityisesti esille luonto eläimineen, kasveineen, vuodenaikoineen ja luonnonilmiöineen. Mukana on myös läpileikkaus elämänkaaresta riemuineen ja riesoineen – huumoria unohtamatta. Riveiltä ja niiden välistä voi monessa kohtaa aistia herkän haikeita tunnelmia.

”Runot ovat sitä ominta alaani, mutta haaveilen myös satukirjan kirjoittamisesta.”

Rukous kantaa ja tarjoaa konkreettista apua

Yksi tärkeimmistä inspiraation lähteistä Kuuselalle on vahva kristillinen vakaumus.

”Haluan välittää runoillani rakkautta ja evankeliumia”, hän selvittää.

”Jumala on kutonut pelastuksen kankaan. Kuningas ommeltaan jatkaa, hän ei hukkaa edes langanpätkää.”

Monissa runoissa viitataan Jumalaan, Jeesukseen, pelastukseen ja taivaaseen.

”Tulin uskoon 18-vuotiaana. Jo rippikoulu teini-iässä oli minulle hyvin vahva kokemus. Sain Poukaman rippileiriltä kilttejä ja raittiita uusia ystäviä.”

Saan rukoilemalla oloni helpottamaan.

Usko on osa Kuuselan jokapäiväistä elämää, sillä runojen ohella häntä kannattelee myös rukous.

”Kun eteeni tulee joku konkreettinen vaikeus, esimerkiksi kipuja, saan rukoilemalla oloni helpottamaan.”

”Omaisten ja Suomen puolesta lausun rukouksia tämän tästä. Rukoilen mielelläni ihan ääneenkin täällä kotona ja laulan hengellisiä lauluja. Erityisesti pidän Jumala loi auringon, kuun -virrestä, koska siinä on niin rikkaat ja kokonaisvaltaiset sanat.”

Kuusela on myös ahkera kirkossa kävijä. Lähes joka sunnuntai hän lähtee jumalanpalvelukseen Pyhän Johanneksen kirkkoon.

”Sen suhteen on tosin pitänyt viime aikoina vähän jarrutella, kun koronatilanne on ollut niin pahana.”

Runot tuovat iloa itselle ja muille

Vajaat kymmenen vuotta sitten Kuusela sairastui etenevään liikehäiriösairauteen, Parkinsonin tautiin.

”Sairaus on aiheuttanut paljon kärsimystä, mutta onneksi vanhemmat ovat pystyneet olemaan tukenani”, Kuusela kiittelee.

Minulla on Jeesus ja runot.

Myös runot ja usko ovat vahvoja tukipilareita sairauden keskellä. Ne estävät vajoamasta murheen alhoon.

”Minulla ei ole työtä eikä lapsia, mutta minulla on Jeesus ja runot. Ne tuovat valtavasti lohtua ja iloa.”

Iloa Kuusela on itsekin levittänyt runoillaan, joista laajempi kuulijakunta on päässyt nauttimaan Pyhän Johanneksen kirkolla pidetyissä runoilloissa. Tilaisuuksissa muusikko Antti Raekallio on esittänyt säveltämiään Kuuselan runoja laulaen ja Männistön seurakunnan pastori Salla Tyrväinen puolestaan on lausunut niitä.

”Että ovi avautuisi viluiselle vieraalle, että aurinko hiljaa nousisi, enkelin hymy kohoaisi ja pilvet kuiskaisivat sanoen: Tervetuloa kotiin ystävä!”

Edellä mainittu pätkä on Kuuselan runosta Kulkija, joka löytyy Antti Raekallion esittämänä myös YouTubesta.

Kursivoidut sitaatit ovat otteita Anita Kuuselan runoista.