Kanttori Lala Maukonen
Kuva: Kaija Vuorio

Äidin kannustus sai kanttori Lala Maukosen aikoinaan hakeutumaan musiikin pariin

Lahjakkuus puskee itsensä vaikka läpi harmaan kiven. Tämä pätee myös Lala Maukosen kohdalla.

Kanttori Lala Maukonen olisi alun perin halunnut musiikkipedagogiksi. Musiikin pariin kannusti äiti Ritva Lehtelä, joka muistetaan 1960-luvulta Trio Lehtelän tv-kahvikonserttien pianistina sekä Espoon Musiikkiopiston ja Sibelius-Akatemian pianonsoiton opettajana.

Lala Maukonen opiskeli nuoresta pitäen pianonsoittoa ja sivuaineena viulunsoittoa. Hänellä oli myös omia oppilaita ja muskarien opetusryhmiä. Aikoinaan hän oli myös aktiivinen yleisurheilija, jonka mitalihyllystä löytyy 14-vuotiaana juostu 800 metrin SM-pronssimitali.

”Mutta koulunkäynti oli vaikeaa ja takkuista. Se jätti syvät jäljet.”

Onneksi huonoa koulumenestystä ryhdyttiin tutkimaan. Todettiin auditiivinen lukihäiriö eli kuuloon perustuva oppimisvaikeus.

Oli löydettävä toinen tapa oppia.

”Oli helpotus, kun syy selvisi. Tosin oli haasteellista valita elämäntyöksi musiikki, kun kuulemalla oppiminen oli vaikeaa. Oli löydettävä toinen tapa oppia.”

Kun opinnot Kuopion Sibelius-Akatemiassa alkoivat, tarkoitus oli vaihtaa heti tilaisuuden tullen Helsinkiin. Toisin kävi, sillä heti opiskelujen alussa tiet veivät yhteen kanttoriopiskelija Jarkko Maukosen kanssa. Nyt perheen kolmesta tyttärestä vanhin valmistuu musiikkipedagogiksi.

”Olen niin kiitollinen, että jouduin tänne ja sain keskittyä musisointiin. Kukaan ei tiennyt näistä vaikeuksistani, vaikka siihen aikaan opiskelu ei ollut niin räätälöityä kuin nykyään.”

Lala Maukonen oli 20 vuotta kanttorina Lapinlahdella, kunnes kirkon sisäilmaongelmat tekivät työn mahdottomaksi.

Onneksi Järvi-Kuopion seurakunnassa avautui virka ja sen myötä uusi mielenkiintoinen matka kanttorien lähiesimieheksi ja oppisopimuskoulutuksen kautta lähiesimiestutkintoon.