Kuvassa opastuksesta muodostunut risti.
Kuva: Tuija Hyttinen

Valo tekee paluuta

Kynttilänpäivä on kristillinen juhlapäivä.

Luuk 2:28–32

”Hengen johdatuksesta hän tuli temppeliin, ja kun Jeesuksen vanhemmat toivat lasta sinne tehdäkseen sen, mikä lain mukaan oli tehtävä, hän otti lapsen käsivarsilleen, ylisti Jumalaa ja sanoi: ’Herra, nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä, niin kuin olet luvannut. Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi, jonka olet kaikille kansoille valmistanut: valon, joka koittaa pakanakansoille, kirkkauden, joka loistaa kansallesi Israelille’.”

Olet varmaan huomannut jo sen. Valo tekee paluuta. Päivä päivältä yhä vahvemmin, vaikka luotujen varjot ovat vielä pitkät.

Kynttilänpäivä kääntää suunnan vielä jouluun. Joulun lapsesta loistava valo on erilaista, se on Jumalan kirkasta säteilyä.

Evankeliumi (Luuk. 2:22–33) kertoo Simeonista, joka oli odottanut uskollisesti luvattua messiasta. Kohdatessaan Jerusalemin temppeliin tuodun Jeesus-lapsen Simeon tunnistaa tässä kaikille kansoille luvatun Vapahtajan. Vapahtajan perusolemus on valo. Tämän valon kohdattuaan vanha Simeon on valmis kuolemaan. Lupaus on täyttynyt.

Keskiajalla kynttilänpäivänä vihittiin kaikki vuoden aikana kirkossa käytettävät kynttilät. Kynttilän sydämessä palava tuli ja kynttilän lämmin valo on läpi vuosisatojen ollut rukouksen, uskon ja toivon vahva vertauskuva.

Herkkä kynttilänliekki häviää näennäisessä voimassaan kirkkaammille valonlähteille. Kristitylle se edustaa kuitenkin perimmäistä elämänvaloa ja toivoa, kun kaikki muut vallan ja voiman valot sammuvat.

Kristusvalo saa ilmiasun kasteessa kastekynttilän syttyessä. Siinä toteutuvat Jeesuksen sanat: “Minä olen maailman valo. Se joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo.” Tämä valo on erilaista, pimeys ei saa sitä valtaansa.

Kristusvalo on tarkoitettu jaettavaksi eteenpäin. Se toteutuu kristillisessä kasvatuksessa, sakramenteissa ja seurakuntayhteydessä.

Se toteutuu myös kynttilänpäivänä 3.2. alkavassa Yhteisvastuukeräyksessä. Tänä vuonna YV-keräys lievittää köyhyyttä, syrjäytymistä ja eriarvoistumista. Kohteena on lasten ja nuorten koulutus niin maailman katastrofialueilla kuin Suomessa.

Maailma ei ole vielä valmis. Kristusvalossa varjot lyhenevät ja elämä saa uutta tarkoitusta ja toivoa.