Kolumnisti Isä Harri Peiponen.
Kuva: Tuija Hyttinen

Ylösnousemusjuhlaa vietämme, koska Kristus nousi kuolleista – totisesti nousi!

Kevään 2020 ylösnousemusjuhlaa vietämme poikkeuksellisissa olosuhteissa – kirkkoa ei päässyt kiertämään ristisaatossa pääsiäisyönä.

Tämän kevään ylösnousemusjuhlaa vietämme poikkeuksellisissa olosuhteissa. Meille ortodokseille pääsiäinen on kirkkovuoden suurin juhla. Nekin, jotka eivät yleensä käy kirkossa, haluavat ehdottomasti kokea pääsiäisyön juhlallisen palveluksen ristisaattoineen kirkon ympäri.

Mutta tänä keväänä kaikki on toisin. Pääsiäisyönpalvelukset kyllä toimitettiin, mutta ilman kirkkokansaa. Perinteistä ristisaattoa kirkon ympäri ei toimitettu. Sitä monet ovat seuranneet Piispanpuistosta ja lähikatujen varsilta.

Kadut olivat tyhjiä, mutta niin oli hautakin!

Kuopiossa asuva, eläköitynyt metropoliitta Panteleimon kertoi puhelimessa, että tähän koronakaranteeniin katkesi hänen 55 vuoden yhtäjaksoinen perinne suuren viikon ja pääsiäisyön palveluksista. Ennen kirkollista uraa nuorukaisena ja myöhemmin luostarissa ja hiippakuntapiispana pääsiäisaamun tyhjän haudan ihmeen kokeminen ehti tulla rakkaaksi ja tutuksi.

Lähes kaikki perinteinen seurakunnan toiminta on peruttu. Tämä on poikkeuksellista – toiminta perustuu ihmisten tapaamiseen jumalanpalveluksissa ja muissa seurakunnallisissa toimintapiireissä ja tapahtumissa, mutta nyt kirkot ja seurakuntatalot ovat hiljentyneet. On jouduttu miettimään uusia tapoja julistaa Jumalan sanaa.

Koronaan katkesi metropoliitta Panteleimonin 55 vuoden pääsiäisperinne

Palveluksia on lähetetty netin kautta, mutta monia aktiivisia kirkossa ja toimintapiireissä kävijöitä ne eivät välttämättä ole tavoittaneet. Silti yhteisöllisyys on saanut uusia ilmenemismuotoja.

”Kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi!”

Tämä pääsiäistropari on meille tuttu, ja samaa ilojuhlan sanomaa julistavat luterilaisetkin kirkoissaan veisaamalla virren numero 90.