Paljon ihmisiä istuu kirkkosalissa, kuva Alavan kirkosta.
Kasvun ja yhteisöllisyyden tilaisuus järjestetään Alavan kirkossa. Kuva: Tuija Hyttinen.

Voimme kasvaa kolmeen suuntaan

Vapun jälkeen Kuopioon rantautuu neljän järjestön minikiertue, joka pysäyttää pohtimaan kristityn kasvua ja seurakunnan uudistumista.

Up, in, out -tilaisuuksissa Alavan kirkolla pääsee suuntaamaan ylös (up) kohti Jumalaa, sisälle (in) yhteisöllisyyteen ja ulos (out) Jeesuksen antaman tehtävän viitoittamana.

”Nämä kolme kristityn peruskasvusuuntaa. Meidän tulee kasvaa armossa, rakkaudessa ja tehtävässä. Malli on kansainvälisesti hyvin käytetty yhteisöjen rakentamisessa. Itse olen bongannut sen anglikaanisista seurakunnista”, yhteisövalmentaja Timo Pöyhönen Hengen uudistus ry:stä sanoo.

Kristittynä kasvu on opetuslapsena kasvamista.

”Itse kukin voi lähteä vahvistamaan sitä suuntaa, joka omassa elämässä kaipaa kasvua”, kannustaa viestintäjohtaja Mervi Viuhko Medialähetys Sanansaattajista.

Kristitty kasvaa opetuslapsena.

Kiertueen paikallisten seurakuntien kanssa järjestävät Kansan Raamattuseura, Lähetysyhdistys Kylväjä, Medialähetys Sanansaattajat (Sansa) ja Hengen uudistus kirkossamme ry. Innoituksensa kiertue sai järjestöjen etsittyä keinoa vahvistaa seurakuntia ympäri Suomen. Kiertue on jo käynyt Turussa ja Jyväskylässä.

Timo Pöyhönen, istuu kädet ristissä.
Timo Pöyhönen

”Haluamme olla seurakuntien ja kristittyjen rinnalla, kun koronarajoitukset purkautuvat ja seurakuntien elämää päästään avaamaan. Kiertue on omalta osaltaan tsemppaamassa”, Timo Pöyhönen sanoo.

Tarvitsemme toisiamme ja selviytymiskeinoja tässä ja nyt

Ilta sisältää kaksi tilaisuutta: ensimmäinen on suunnattu etenkin seurakuntien työntekijöille ja vapaaehtoisille varustukseksi ja tueksi, jälkimmäinen kenelle tahansa rohkaisuksi.

”Jumala on luvannut rauhan. Raamatussa puhutaan, että etenkin kriisissä pitää pitää yhtä ja olla koti avoinna toiselle. Meitä kaikkia tarvitaan nyt, kun on hätä Ukrainassa. Meillä on yhteinen tehtävä”, Timo Pöyhönen sanoo ja toivoo kiertueen antavan eväitä tasapainon ja rauhan löytämiseen.

Lähikuvassa Mervi Viuhko
Mervi Viuhko

”Kiertueen kolmas teema ja Jeesuksen antama käsky, avaa ikkunan ja kannustaa liikkeelle. Lähde liikkeelle lähiyhteisössä tai kansainvälisiin tehtäviin. Olipa sydämelläsi tietty maa, ihmisoikeudet tai mikä aihe tahansa”, Mervi Viuhko sanoo.

Viuhkon mukaan koronan ja sodan luomasta apatiasta voi yhteen kokoontuessa päästä toivon äärelle ja toisia ihmisiä rohkaisemaan. Myös rukous on olennaista tilaisuuksissa samaan tapaan kuin kristityn elämässä.

Etenkin kriisissä pitää pitää yhtä ja olla koti avoinna toiselle.

”Voimme rukoilla yhdessä ja jakaa siten tuskaa, hätää ja pienuuden kokemusta. Haluamme vahvistaa osallistujien henkilökohtaista rukouselämää ja tarjota siihen myös käytännön työkaluja.”

Up, in, out -toimintamallin luovuttamaton ydin on suhteessa Jumalaan.

”Emme vaella täällä sattumalta. Suhde Luojaan on uniikki. Saamme myös heittäytyä johdatukseen”, Viuhko vakuuttaa.

”Nyt on aika tulla koloista pois. Tarvitsemme toisiamme”, Timo Pöyhönen kannustaa liikkeelle.

Up, in, out – Kristityn kolme kasvusuuntaa 5.5.2022 Alavan seurakuntasalissa ja kirkossa. Suoratoisto osoitteessa hengenuudistus.fi/upinout.