Siilinjärven talousjohtaja Anu Kopponen katsoo kaukaisuuteen syksyisellä pihalla
”Remontin suunnittelu on ollut nimenomaan yhteistyönä tehty prosessi”, Anu Kopponen korostaa. Kuva: Sanni Rissanen

Siilinjärven seurakuntatalo on remontissa

Saneerauksen alla on seurakuntatalon kirkon puoleinen pääty ja piha-alueet. Valmiisiin tiloihin päästään kesällä.

Siilinjärven seurakuntatalon remontin suunnittelu on ollut pitkä prosessi. Suunnittelu aloitettiin tutkimalla tilojen käyttöä ja käyttäjiä.

”Remontin suunnittelua on alusta asti tehty yhdessä rakennuttajakonsulttityöryhmän, valtuutettujen, henkilökunnan ja seurakuntalaisten kesken”, seurakunnan talousjohtaja Anu Kopponen sanoo.

”Jokainen on saanut mahdollisuuden kertoa ajatuksiaan ja kokemuksiaan. Tilojen käyttäjien toiveita on kuunneltu.”

Moni asia uusitaan

Saneerauksessa on seurakuntatalon kirkon puoleisen päädyn Iso sali, kahvio, keittiö, eteisaula ja wc-tilat. Remontissa uusitaan ilmanvaihto, vesikatto ja keittiötilat. Inva-wc suurennetaan. Isossa salissa uudistetaan äänentoisto, induktiosilmukat ja AV-esitystekniikka. Uutuutena saliin tulevat striimauskamerat. Salissa uusitaan niin ikään myös valaistus, pinnat sekä kalusteet. Salin yhteyteen tulee pukuhuone muun muassa rippialbojen pukemista varten. Pukuhuoneessa sijaitsee myös tarvittaessa levähdyspaikan tarjoava sohva.

Uutuutena saliin tulevat striimauskamerat.

Ulkotiloissa talon sisääntulopaikkoja selkeytetään, pelastustietä laajennetaan ja pihalla sijaitsevat betoniseinämät poistetaan. Roskakatos uusitaan kokonaan. Esteettömyyttä lisätään ja invapaikkoihin tulee sähköautojen latausmahdollisuus. Kaikki muut autopaikat siirtyvät parkkialueelle.

”Remontti vaikuttaa niin seurakuntalaisten kuin työntekijöidenkin toimimiseen seurakuntatalon ympäristössä aina ensi kesän loppuun saakka”, Kopponen kertoo aikatauluista.

”Sisätilat saadaan käyttöön kesäkuun alussa, ulkotyöt jatkuvat vielä kesä-heinäkuun ajan.”

Remontti vaikuttaa vuokrattaviin tiloihin

Remontin aikanakin pääsee seurakuntatoimistoon kulkemaan esteettömästi. Seurakuntatalolle saapuessa auton voi pysäköidä Haarahongantien varteen tai kirkon vastapäätä olevalle Viertotien hiekkakentälle. Seurakunnan parkkialue on remonttikäytössä, sinne saa arkisin klo 7–16 pysäköidä vain seurakunnan pysäköintiluvalla.

Pahoittelemme remontista aiheutuvaa epämukavuutta.

Anu Kopponen

Vuokrattavien tilojen kohdalla remontti vaikuttaa siten, että tilaisuuksiin ja juhliin varattavissa ovat Päätysali ja Pieni Sali. Tarjoilujen suhteen Päätysaliin voi pitopalvelu tuoda astiat ja ruoat, Pienessä salissa voi järjestää kahvitilaisuuksia. Monipuoliseen käyttöön vuokrattavissa ovat myös Vuorelan kirkon sekä Ruokoniemen leirikeskuksen tilat.

”Pahoittelemme remontista aiheutuvaa epämukavuutta, mutta kestämme sen ajattelemalla tulevia monikäyttöisiä ja uusia mahdollisuuksia antavia tiloja. Uudet tilamme ovat turvallisemmat, terveellisemmät ja viihtyisämmät kaikille”, Kopponen summaa.