henkilöt istuvat salissa pöytien äärellä ruokailemassa yhdessä
Siilinjärven seurakuntatalon remontoitu Helmi-sali on saanut myönteistä palautetta. Kuva: Anni Korhonen

Siilinjärven remontoidussa seurakuntatalossa henki kulkee – ja ihmiset myös

Siilinjärven seurakuntatalon remontoidut tilat ovat saaneet myönteisen vastaanoton. Uudistukset palvelevat paitsi seurakuntalaisia, myös seurakunnan työntekijöitä sekä kaikkia yhteistyötahoja.

Remontoidut tilat on otettu syksyn aikana vähitellen käyttöön. Marraskuussa uusia tiloja juhlitaan, kun piispa Jari Jolkkonen siunaa tilat seurakunnan piispantarkastuksen yhteydessä.

Hankalat portaat ovat jääneet historiaan

Helmi-salissa kävi 12.9. kuhina ja iloinen puheensorina, kun Arjen aterialle tulleet kilvan ihastelivat tilojen valoisuutta, selkeyttä ja helppokulkuisuutta. Suurin ja näkyvin muutos tiloissa on lattiapintojen tasaus yhdeksi, kun ennen tasoja on ollut kolme. Puheissa muisteltiin entisen Ison salin kauheita portaita, joissa moni pelkäsi kaatuvansa ja taisipa joku kaatuakin. Onneksi pahemmilta vahingoilta vältyttiin.

Suurin ja näkyvin muutos on lattiapintojen tasaus.

”Vanhukset ja vaikeasti liikkuvat on otettu hienosti huomioon”, kommentoivat seurakunnan tilaisuuksissa paljon käyvät Elina ja Seppo Antikainen.

”Rollaattorilla ja pyörätuolillakin pääsee helposti liikkumaan.”

Saavutettavuutta lisää myös uusittu äänentoisto, induktiosilmukat jokaisessa tilassa, siirreltävät näytöt ja huippuluokkainen AV-esitystekniikka. Helmi-saliin tulevat striimauslaitteet mahdollistavat uusia tapoja osallistua tilaisuuksiin. Esteettömyys on huomioitu myös pihan remontissa.

Joulupuuro syntyy aikaisempaa helpommin sekoittavalla kattilalla

Uudistukset vaikuttavat seurakunnan työntekijöidenkin työhyvinvointiin. Paitsi viihtyisämmät, uudet tilat ovat myös työturvallisemmat ja ergonomisemmat. Esimerkiksi keittiössä ovat toiminnot nyt samalla tasolla, eikä ruokaa laittaessaan tarvitse juosta eri paikoissa. Keittiöesimies Heini Haapalainen mainitsee ilon aiheeksi myös uuden ison sekoittavan padan, jonka ansiosta saadaan tehtyä ruokaa kerralla suuria määriä isommallekin porukalle. Joulupuuroa ei tarvitse enää hämmentää hartiavoimin monessa eri kattilassa.

Ruokaa saadaan tehtyä kerralla suuria määriä.

”Täällä kulkee henki! On ihan selkeästi parempi hengitysilma”, huomauttaa kirkkoherra Olli Kortelainen.

Remontissa tehtiin Ison salin kohdalla mittava ilmastointisaneeraus. Sisäilma on nyt laadukasta. Uusissa tiloissa kulkee hyvin henki ja ihmiset.