Sähköavusteinen kaupunkipyörä on parkkeerattu kaupungintalon edustalle..
Pyörien käyttöönotto edellyttää matkapuhelimeen ladattavaa Freebike-sovellusta, palveluun rekisteröitymistä ja maksukortin.

Sähköavusteiset kaupunkipyörät käyttöön

Kuopio ottaa käyttöön uudet kaupunkipyörät. Ne ovat ensimmäiset täysin sähköavusteiset kaupunkipyörät Suomessa. Kaikkien kuopiolaisten käyttöön ne tulevat 1.5.2019.

Kaupunkipyörät ovat yhteiskäyttöpyöriä, joita kuka vain voi käyttää maksamalla käyttömaksun. Kaupungin maasto on hyvin vaihtelevaa, mikä soveltuu sähköavusteiseen pyöräilyyn hyvin. Kuopion tavoitteena on olla sähköpyöräilyn pääkaupunki. Strategiansa mukaisesti kaupunki pyrkii resurssiviisauteen.

Sähköpyörät tulevat myös korvaamaan autoilua työasiamatkoilla Kuopiossa.

Kuopion kaupungin eri yksiköt ovat hankkineet käyttöönsä sähköpyöriä vähentääkseen autojen käyttöä työasiamatkoilla ja lisätäkseen henkilöstön työhyvinvointia. Viimeisimpänä pyöriä on hankittu kotihoidon yksiköihin, tavallisia polkupyöriä on ollut pitkään käytössä.
Kotihoidossa on arvioitu, että hankituilla seitsemällä sähköpolkupyörällä on voitu korvata 3-4 leasingautoa. Taloudellista säästöä kertyy noin 15 000 – 20 000 euroa vuodessa. Lisäksi kotihoidon hiilidioksidipäästöt vähenevät vuodessa noin 12 000 kg. Yhden suomalaisen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat noin 10 000 kg vuodessa.

Mistä ajatus sai alkunsa, kotihoidon päällikkö Kaija Kokkonen?
”Kotihoidossa liikutaan paljon, ja iso osa liikkumisesta ratkaistaan leasingautoilla. Halusimme auton rinnalle tai vaihtoehdoksi erityisesti kantakaupunkiin ja taajamiin kätevämmän ratkaisun. Auto on haasteellinen pysäköintipaikkojen niukkuuden vuoksi, ja pysäköinti voi viedä paljonkin työaikaa. Kävimme myös keväällä läpi uutta kaupunkistrategiaa ja huomioimme, että me osaltamme voimme tehdä paljonkin tukeaksemme kaupungin kestävää kehitystä.”

Olisivatko kaupunkipyörät mahdollisia myös seurakunnan työntekijöiden virkakäyttöön, henkilöstöpäällikkö Arja Keränen?
Kuopion seurakuntayhtymä ei työnantajana ole vielä keskustellut sähköavusteisten pyörien hankkimisesta. Voisin pitää mahdollisena, että meillä tulevaisuudessa olisi sähköavusteisia pyöriä varattu työntekijöiden tasapuoliseen käyttöön työpäivän aikana tehtäviä lyhyitä virkamatkoja varten.

150 kaupunkisähköpyörän käyttöönoton kunniaksi Kuopion kaupunki järjestää pyörien ulosajotapahtuman sunnuntaina 28.4.2019 klo 12-16. Reitti kulkee Savilahdesta Kuopion torille. Matkalla voi osallistua arvontoihin ja tutustua erilaisiin esittelypisteisiin.
Lue lisää: kaupunkipyorat.kuopio.fi

PYÖRIEN KÄYTTÖÖNOTTO edellyttää matkapuhelimeen ladattavaa Freebike-sovellusta, palveluun rekisteröitymistä ja maksukortin.