Taneli Turunen, Sofia Haapamäki ja Minja Kinnunen ehtivät pelata kahden leiripäivän aikana monenlaisia pelejä. Tanelin kädessä pngismaila, Sofialla keppihevonen ja Minjalla pingismaila.
Taneli Turunen, Sofia Haapamäki ja Minja Kinnunen ehtivät pelata kahden leiripäivän aikana monenlaisia pelejä. Kuva: Tuija Hyttinen

Poukaman lastenleirillä nautittiin kesän iloista

Korona pakotti myös seurakunnat perumaan tämän kesän yöpymisleirit. Rajoitusten höllennyttyä pystyttiin kuitenkin tarjoamaan vaihtoehtona päiväleirejä Poukamassa.

”Halutaanko makkaraa viilloilla vai ilman?”, huutelee grillimestarina Poukaman leirikeskuksen nuotion äärellä hääräilevä nuorisotyönohjaaja Timo Manninen.

Yhdestätoista leiriläisestä osa on vielä uimassa ja osa pelailee ulkopöydässä yhteistä lautapeliä. Grillikatokselta leijaileva hyvä tuoksu kuitenkin saa lapset liikkeelle ja pian nuotion ympärille on kokoontunut iloisesti kikatteleva joukko.

”Lapsista kyllä huomaa, että takana on koronarajoitusten pitkät viikot. Ketään ei ole tarvinnut houkutella yhteisiin leikkeihin, sillä imu toisten seuraan ja yhdessä tekemiseen näyttää muutenkin olevan kova”, Manninen kertoo.

Lämmin vesi houkutteli uimaan

Siru Ryynänen, Alma Ojainväli ja Topias Turunen ovat innoissaan ensimmäisen leiripäivänsä kokemuksista.

”Olemme pelanneet kirkonrottaa ja uineetkin. Vesi oli ihan tarpeeksi lämmintä, ei siellä tullut yhtään kylmä”, kolmikko vakuuttaa.

”Joitakin lapsia piti jo komentaa pois vedestä, joten kyllä se taitaa aika uimakelpoista olla”, Manninen nauraa.

Liikunnallisesti aktiivinen aamupäivä on takana ja lounaastakin jo muutama tunti, joten grillimakkara tekee kauppansa.

”Oikeastaan olisi ihanaa järjestää makkaraleiri”, Alma tuumailee kesän suosikkiherkkua haukatessaan.

Idea saa runsaasti kannatusta.

Ketään ei ole tarvinnut houkutella yhteisiin leikkeihin

Makkaran ja pillimehun jälkeen grillikatos tyhjenee hetkessä, kun kaikki leiriläiset haluavat lähteä pelaamaan polttopalloa.

”Meillä ohjaajilla oli etukäteen mietittynä vino pino ohjelmaa, mutta eipä siihen ole tarvinnut turvautua. Sen verran luontevasti lapset ovat ryhmäytyneet ja ehdottaneet itse mieluisaa puuhaa”, Manninen selvittää.

Isosia työllistetty lastenleireille

Korona pisti tänä kesänä seurakuntien leiritarjonnan uusiksi. Erilaiset lapsille ja nuorille suunnatut teemaleirit yöpymisineen jouduttiin perumaan. Rajoitusten höllentyessä tilalle saatiin kuitenkin järjestettyä jonkin verran korvaavaa toimintaa.

”Kesäkuun alusta juhannukseen saakka meillä on Poukamassa kaksipäiväisiä päiväleirejä, joissa siis ei yövytä. Myös eri kirkoilla ja seurakuntakodeilla on ollut kesäistä päivätoimintaa lapsille ja perheille”, Manninen selvittää.

Myöskään kesän rippileirejä ei perinteisessä muodossaan pystytä järjestämään.

”Sen myötä monilta isosilta hävisivät työt. Onneksi heitä on jonkin verran voitu työllistää näille päiväleireille.”