Kasvokuvassa Risto Helle
Risto Helle. Kuva: Ville Keto/Kamua oy

Kesä tarjoaa mahdollisuuden hiljentämiseen ja virkistäytymiseen

Monenlaisten arjen askareiden ja lomasuunnitelmien keskeltä meitä kutsutaan myös lepäämään.

Kesä on edennyt jo pitkälle, vaikka koululaisten ja opiskelijoiden kesälomasta onkin suurin osa vielä jäljellä.   Monilla meistä on nyt mahdollisuus lepoon ja virkistäytymiseen. Toisille taas kesä on vuoden kiireisintä aikaa. Kaikki saamme kuitenkin elää valoisinta ja lämpimintä vuodenaikaa.

Kesällä matkailijan kannattaa muistaa tiekirkot.

Kesään voi liittyä monenlaisia toiveita ja läheisten ihmisten erilaisten odotusten yhteensovittamista. Oletko ehtinyt pysähtyä ajattelemaan, mitä toiveita sinulla on? Maantiellä liikkuessa yhden kunnan kohdalla saamme lukea tienvarressa olevasta kyltistä kehotuksen ”Hiljennä tok, kohta on …”. Kunnatkin kehottavat meitä hiljentämään vauhtia ja pysähtymään saadakseen meidät kiinnostumaan tarjoamistaan mahdollisuuksista virkistäytymiseen ja jopa asumiseen. Eri puolilla Suomea matkatessamme on hyvä muistaa myös tiekirkot, jotka ovat kesäisin avoinna matkailijoita varten. Raamatusta saamme lukea Jeesuksen sanoja: ”Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.” ja ”Lähtekää mukaani johonkin yksinäiseen paikkaan, niin saatte vähän levähtää.”

Monenlaisten arjen askareiden ja lomasuunnitelmien keskeltä meitä kutsutaan siis lepäämään. Lepo voi käytännössä toteutua monella eri tavalla. Jokin normaalista arjesta irrottava tekeminenkin voi olla lepoa. Sinulla voi olla jokin mieluisa paikka, jossa saat olla rauhassa ja hiljentyä kuuntelemaan itseäsi ja sitä, mitä sanottavaa Jumalalla on sinulle. Raamatun lukeminen, vaikkapa vain yksi raamatunkohtakin, voi auttaa sinua pysähtymään ja löytämään jonkin uuden näkökulman omaan elämääsi. Jumala puhuu meille usein sanansa kautta. Raamatun lukemiseen ja kuuntelemiseen löytyy netistäkin monia erilaisia vaihtoehtoja.

Jokin normaalista arjesta irrottava tekeminenkin voi olla lepoa.

Ehkäpä voisit mennä mukaan johonkin seurakuntien järjestämään tilaisuuteen. Kesän aikana on myös monia hengellisiä kesäjuhlia. Näissä erilaisissa tilanteissa sinulla on mahdollisuus kuulla rohkaisevia puheita ja lauluja rakastavan Jumalan meille tarjoamasta elämästä. Tilaisuuksiin voi usein osallistua myös radion ja netin välityksellä. Erilaisten ihmisten kohtaaminen voi myös olla virkistävää ja uusia ajatuksia virittävää.

Anna ajatuksille aikaa ja anna asioille aikaa. Levätään, nautitaan tästä Jumalan luomasta ihmeellisestä luonnosta, hiljentymisestä Jumalan sanaa kuunnellen sekä ihmisten kohtaamisista.

Kirjoittaja on Puijon seurakunnan luottamushenkilö