Joukko Mukhadanin seurakunnan ohjaajia istuu kirkon portailla hymyillen.
Kuva: Katri Heikkinen

Meneekö rahallinen apu perille?

Monesti kuuluu pohdintoja, menevätkö lähetystyöhön ohjatut keräysrahat perille ja mitä niillä saadaan aikaiseksi.

Pääsimme osallistumaan Suomen Lähetysseuran kasvatuksen opintomatkalle Thaimaahan tammi-helmikuun vaihteessa 2024 ja samalla kokemaan sekä näkemään, kuinka paljon seurakunnissamme kerätyillä varoilla saadaan hyvää aikaiseksi. Varat muuttavat monen lapsen ja nuoren elämää merkittävästi.

Slummialueen päiväkoti on kuin keidas arjen keskellä

Vierailimme Ylistyksen päiväkodissa Bangkokin slummialueella – ylhäällä kulki moottoritie ja vieressä raskaasti liikennöity junarata.  Alueen lapsille päiväkoti oli kuin keidas oman arjen keskellä. Kirkon päiväkoti on perustettu lähiyhteisön tarpeesta ja toiveesta antaa lapsille huolenpitoa, rakkautta ja toivoa tulevaisuuteen. Luottamuksen synnyttyä meihin vierailijoihin, pienet kädet hakeutuivat aikuisen käteen. Siinä on hyvä ja turvallinen olla.

Päiväkoti on perustettu lähiyhteisön tarpeesta.

Saimme myös osallistua upeaan jousisoittajaryhmän musiikkimatineaan Immanuel-kirkolla, Bangkokissa. Toiminta oli saanut alkunsa Norjan lähettien ideasta luoda projekti slummialueen lapsille. Heille haluttiin mahdollistaa musiikin soittamisen ilo, ilmainen klassisen musiikin opetus ja mielekäs tekeminen.

Tällä hetkellä Music for life -säätiö toimii sponsorituella. Lähetysmäärärahoilla alkunsa saanut toiminta on siis saanut vankan jalansijan slummialueen lasten ja nuorten elämän kehittämisessä.

Kirkko on turvapaikka vaikeissa oloissa eläville

Bangkokin vilinästä siirryimme Koillis-Thaimaahan, Mukdahaniin. Täällä vietetyt päivät avasivat silmämme siihen, että olemme yhteisen asian äärellä ja saman Isän lapsia. Katseiden kohtaaminen, tunnelma seminaareissa, laitoksissa ja seurakunnissa oli lämmintä ja vuorovaikutuksellista. Mukdahanin kirkon pastori Sim, ohjaajat ja seurakuntalaiset tekevät Lähetysseuran tukemana työtä sydämellään panostaen lasten ja nuorten elämän kehittämiseen. Lapset ovat tervetulleita kirkolle koulun jälkeen tekemään läksyjä, pelaamaan ja leikkimään. Samalla he saavat lämpimän ruuan sekä oppivat elämän perustaitoja ja huolenpitoa. Kirkko on turvallinen paikka vaikeissakin oloissa asuville lapsille. Olemme kaikki yhtä suurta Kristuksen kirkkoa. Yhdessä jaettu ja opittu antoi uusia eväitä työreppuun.

Tehkäämme yhdessä hyvää.

Matkaryhmä kokoontuu kuvattavaksi seinän viereen.

Voimme toteuttaa lähimmäisenrakkautta vaikkapa säännöllisellä lahjoitussopimuksella, osallistumalla lähetystyön keräyksiä tukevaan vapaaehtoistoimintaan, kolehtikeräyksiin tai johonkin ihan uuteen. Meidän kaikkien antamalla avulla on suuresti merkitystä lähimmäisille siellä kauempana. Tehkäämme yhdessä hyvää ilolla ja lämmöllä.

Kirjoittajina matkalle osallistuneet Kuopion seurakuntien työntekijät Tea Adeola, Katri Heikkinen, Tuija Soini, Veli-Matti Ruotsalainen ja Pirjo-Leena Kinanen-Nimmrichter.