Männistön seurakunnan vs. kirkkoherra Heikki Hyvärinen siunasi tilat käyttöön.
Männistön seurakunnan vs. kirkkoherra Heikki Hyvärinen siunasi tilat käyttöön. Kuva: Tuija Hyttinen

Mäntytupa avasi ovensa

Yhteisöllisyyden tunne oli käsin kosketeltava Männistön uuden asukastuvan avajaisissa ystävänpäivänä.

Männistön seurakunnan ja Kuopion kaupungin yhdessä luotsaaman asukastuvan avajaiset olivat varsinainen yleisömenestys. Päivän aikana uusiin tiloihin kävi tutustumassa kaikkiaan reilu viisisataa ihmistä.

Tunnelma oli kuin vanhojen tuttujen kesken. Tervetuliaiskahvin äärellä vaihdettiin kuulumisia pöytänaapurin kanssa – vaikka hänet tapasikin nyt ensimmäistä kertaa.

Voiton päivä

Tupa avasi ovensa teemaan sopivasti ystävänpäivänä, jolloin vietetään myös Voiton nimipäivää.

”Meillehän tämä on varsinainen voiton päivä. Alueen asukkaat ovat hartaasti toivoneet yhteistä, matalan kynnyksen kokoontumispaikkaa jo useiden vuosien ajan”, asukasyhdistysaktiivi Risto J. Mönkkönen kertoi.

”Tappion päiviä Männistössä on ihan tarpeeksi nähty, kun täältä on viety monia palveluja pois.”

Mönkkönen itse vannoi käyvänsä ahkerasti tuvalla nyt, kun sellainen on vihdoin alueelle saatu.

”Varmasti useamman kerran viikossa pistäydyn. Erityisesti tietokoneasioita toivon voivani hoidella täällä.”

Linnanpellolla asuva Merja Perttula ilmoittautui hänkin asukastuvan tulevaksi vakiokäyttäjäksi.

”Innolla odotan, mitä kaikkea toimintaa täällä järjestetään. Käyn joka tapauksessa ostoksilla viereisessä marketissa, joten samalla reissulla on helppo pistäytyä tähänkin.”

Perttula on innokas piirtäjä ja hänen värikkäitä teoksiaan on esillä asukastuvan seinillä.

Ystävällisyyden henki

Avajaispäivän ohjelmaan kuului myös tilojen siunaaminen. Sen toimitti Männistön seurakunnan vs. kirkkoherra Heikki Hyvärinen.

”Olkoon tämä paikka, jossa vallitsee ystävällisyyden ja yhteisöllisyyden henki. Tänne jokainen saa tulla juuri sellaisena kuin on”, Hyvärinen totesi puheessaan.

Seurakunta pitää tuvalla kerran viikossa hartaushetken. Muu ohjelma muotoutuu ajan kanssa ihmisten toiveiden pohjalta.

”Aiomme kuunnella kävijöiden ideoita siitä, millaista toimintaa tänne voisi järjestää”, Männistön seurakunnan vs. diakoniapappi Miia Gabel ja diakonissa Sami Mitsman selvittivät.

”Myös ruokajakelua täällä on mahdollisuuksien mukaan tarjolla, sillä lähimarketin kauppias on luvannut toimittaa tuvalle ylijäämäruokaa.”

Avajaispäivän aikana kävijät saivat äänestää asukastuvalle nimeä. Voittajaksi selviytyi Mäntytupa, joka sai vajaasta kahdestasadasta annetusta äänestä 42.

Kansalaistoiminnan aktivointia

Seurakunta ylläpitää toimintaa aina maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Silloin asukastuvalla toimii muun muassa diakoniatyöntekijän vastaanotto. Kaupunki puolestaan on vetovastuussa tiistaisin ja torstaisin.

”Asukastuvat ovat mitä parhain tapa aktivoida kansalaistoimintaa. Välttämättä ei tarvita valmista ohjelmaa, vaan ryhmät voivat kokoontua ja luoda itse sisällön. Nämäkin tilat taipuvat monenlaiseen tekemiseen”, Kuopion kaupungin lähiötyöntekijä Arja Haataja painotti.

Arkiaamuisin asukastuvalle voi tulla nauttimaan puuron, sämpylän ja kahvin 1,70 euron hintaan.

Mäntytupa, Kalevalankatu 23 A 1, Kuopio. Avoinna arkisin klo 8–14.