Soile Lahti katsoo kohti valoa kaupungintalon portaikossa.
”Joulu on tärkeä juhla ja rauhoittumisen paikka", Soile Lahti kertoo. Kuva: Tuija Hyttinen

Kuopion kaupunginjohtaja Soile Lahti nauttii joulun odotuksesta

Lahden joulunalusaikaan kuuluu vahvasti musiikki. Entinen kuorolainen tykkää laulaa ja kuunnella joululauluja.

Soile Lahdella on takanaan kiireinen syksy, jonka aikana ei ole paljon työtunteja laskettu. Elokuun alussa Kuopion kaupunginjohtajana aloittanut Lahti on perehtynyt uuteen tehtäväänsä tarmolla.

”Vauhtia on riittänyt sen verran, että ei tässä ole viime kuukausina tarvinnut olkapäiltä pölyjä pudistella”, Lahti nauraa.

”Työ on kuitenkin tuntunut mukavalta ja innostavalta. Näihin kuukausiin on sisältynyt paljon ihania kohtaamisia.”

Vaikka työ onkin mielekästä, on jouluna aika hiljentää tahtia ja viettää aikaa läheisten kanssa.

Pakko päästä laulamaan

Soile Lahti myöntää olevansa jossain määrin jouluihminen.

”Joulu on tärkeä juhla ja rauhoittumisen paikka. Tykkään laitella kausivaloja jo syksyllä ja koristella kotia juhlapyhien lähestyessä.”

”Leipomisesta myös pidän kovasti. Meillä on aina joulupöydässä tarjolla tekemiäni leivonnaisia. Lapset ovat joskus sanoneet, että voisin perustaa konditorian – ehkä se kertoo jotain tästä innostuksestani.”

Joulua perhe viettää yleensä kotona tai mökillä. Monesti mukana ovat myös Lahden vanhemmat.

Ennen joulua on ehdottomasti käytävä Kauneimmissa Joululauluissa.

”Varsinkin mökillä ollessa oikein sielu lepää, kun pääsee hiljentymään luonnon keskelle.”

Yhtä tärkeä kuin itse joulu, on Lahdelle juhlan odotus. Ja siihen kuuluu tärkeänä osana musiikki.

”Ennen joulua on ehdottomasti käytävä Kauneimmissa Joululauluissa tai jossain konsertissa. Olen nuorempana laulanut kuorossa, joten yhteislaulutilaisuuksissa pääsee mukavasti vanhan harrastuksen äärelle.”

Joulumusiikkia tulee kuunneltua sujuvasti arkisen aherruksen ohessa, sillä Lahti kertoo olevansa suuri Jouluradion ystävä.

”Se kanava pitää olla päällä aina autolla ajaessa.”

Hyvän elämän pääkaupunki veti puoleensa

Lahti on syntyjään Pielavedeltä, mutta opinnot ja työt veivät vuosikausiksi ensin Tampereelle, sitten pääkaupunkiseudulle. Vuoden 2007 alussa muuttoauton nokka osoitti kuitenkin kohti Savoa.

”Juureni ovat lujasti Savossa ja myös puolisolleni Kuopio on nuoruusvuosien kotikaupunki. Lapsiperheen on helpompi asua täällä kuin Helsingissä, halusimme panostaa elämänlaatuun.”

”Tuntui mahtavalta onnenpotkulta, kun minä sain töitä täältä ja puolisoni työkuviot järjestyivät Savosta käsin. Se, että pääsimme takaisin tänne, jaksaa ilahduttaa minua edelleen joka päivä.”

Luonnossa oleilu on minulle tärkeä keino palautua.

Erityisen ihastunut Lahti on Kuopion luontoon, josta pääsee nauttimaan jopa aivan kaupungin keskustan tuntumassa.

”Luonnossa oleilu on minulle tärkeä keino palautua. Tykkään marjastaa, sienestää, lumikenkäillä, sauvakävellä ja hiihtää.”

Perheessä harrastetaan metsästystä ja metsästysretkille Lahtikin lähtee joskus mukaan. Tosin hän keskittyy retkillä ainakin toistaiseksi ottamaan luontokuvia.

”Olen miettinyt, että ehkä jossain vaiheessa voisin itsekin suorittaa metsästäjätutkinnon.”

Kirkolla on oma tärkeä tehtävänsä kriisiaikoina

Lahti on äärimmäisen kiitollinen siitä, että oma elämä on tasapainossa ja asiat kaikin puolin hyvin. Kaikilla näin ei kuitenkaan ole, ja siitä Lahti kantaa huolta.

”On surullista ja huolestuttavaa, että esimerkiksi nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet. Pohjois-Savo on valitettavasti näissä tilastoissa maan kärkeä.”

”Meillä on vakavan pohdinnan paikka, miten voisimme tukea lapsia ja nuoria paremmin. Se ei onnistu pelkästään kouluresursseja lisäämällä, vaan panoksia on suunnattava perheiden ja vanhemmuuden tukemiseen.”

Monen muun aikuisen tavoin myös Lahti on huolissaan nuorten liiallisesta uppoamisesta älylaitteiden maailmaan.

Kirkko voi omalta osaltaan toimia henkisen kriisinkestävyyden vahvistajana.

”Siellä on paljon sellaista sisältöä, joka tavalla tai toisella voi olla vahingollista maailmankuvaansa vasta rakentamassa oleville nuorille.”

Viime vuodet ovat koetelleet myös aikuisten henkistä jaksamista.

”Ensin pandemia ja sitten Ukrainan sota ovat pistäneet kansalaisten kriisinkestävyyden testiin. Kaikkinainen epävarmuus ja turvallisuusympäristön heikkeneminen nakertavat psyykkistä hyvinvointia.”

Tällaisena aikana kirkolla on Lahden mukaan merkittävä rooli kokonaisturvallisuuden kentässä.

”Kirkko voi omalta osaltaan toimia henkisen kriisinkestävyyden vahvistajana tarjoamalla esimerkiksi keskusteluapua ja diakoniaa sekä pitämällä yllä toivoa.”