Mustavalokuvassa neljä ihmistä urkujen ääressä, yksi soittaa urkuja.
Erkki Tuppurainen uruissa kirkkomuusikoiden koulutuskurssilla vuonna 1974. Vasemmalta Alavan kanttori Keijo Matilainen, Männistön kanttori Riitta Matilainen ja Heikki Oksala Isostakyröstä. Kuva: Kuopion seurakuntien arkisto

Kirkkomuusikkoja on koulutettu Kuopiossa jo 60 vuotta

Musiikin aloista juuri kirkkomuusikoiden ammatillinen koulutus alkoi Suomessa ensimmäisenä.rn

Kanttori-urkureita valmistaneet opistot keskitettiin vuonna 1951 Sibelius-Akatemiaan perustettuun kirkkomusiikkiosastoon.

Helsingin koulutus ei riittänyt koko maan tarpeisiin, joten piispainkokous päätti vuonna 1960 laajentaa koulutusta. Ei ollut sattumaa, että valinta osui juuri Kuopioon. Tuomiokirkon urkurina oli nimittäin kuopiolaissyntyinen diplomiurkuri Paavo Soinne. Lisäksi kaupungissa oli hyvämaineinen Musiikkiopisto, jonka johtaja oli tuomiokapitulin lainoppineena asessorinakin toiminut Pentti Karjalainen.

Soinne sai tehtäväkseen aloittaa koulutuksen yhteistyössä Kuopion Musiikkiopiston ja Sibelius-Akatemian kanssa. Seurakunta-aineiden opetus oli yhteistä Helsingin kanssa ja niistä vastasi Suomen kirkon seurakuntaopisto.

Ei ollut sattumaa, että koulutus aloitettiin juuri Kuopiossa.

Soinne päätyi lopulta Sibelius-Akatemiaan kirkkomusiikin professoriksi. Häntä seurasi kirkkomusiikkiosaston johtajana vuodesta 1972 Sakari Mononen. Kun Musiikkiopisto tuli valtionavun piiriin ja muuttui konservatorioksi, koulutusyksikön nimeksi tuli Kuopion konservatorion kirkkomusiikkilinja.

Vuosikymmenten aikana Kuopiosta on valmistunut lähes 600 kirkkomuusikkoa

Korkeakoulujen ja keskiasteen koulutusuudistusten yhteydessä keskimmäisestä eli B-kanttorin tutkinnosta tuli ylempi korkeakoulututkinto. Konservatorion kirkkomusiikkilinja lakkautettiin ja tilalle perustettiin valtion ylläpitämä Sibelius-Akatemian koulutusyksikkö. Yksikön johtajana oli Erkki Tuppurainen vuoteen 1992. Sen jälkeen hän toimi kirkkomusiikin apulaisprofessorina ja professorina. Seuraaja johtajana oli Olavi Hautsalo.

1990-luvun yliopistouudistuksen yhteydessä koulutusyksikkö sai itsenäisemmän aseman ja nimikin muuttui Sibelius-Akatemian Kuopion osastoksi. Osastoneuvosto valitsi osastonjohtajaksi Pekka Vapaavuoren vuonna 1999, mutta hän siirtyi heti viisivuotiskaudeksi koko Sibelius-Akatemian rehtoriksi, jolloin johtajina vuorottelivat Elina Laakso ja Olavi Hautsalo.

Kuopion osaston itsenäinen taival päättyi vuonna 2011, jolloin siitä tuli Sibelius-Akatemian yksikkö. Kun Sibelius-Akatemia yhdistyi Taideyliopistoon vuonna 2013, viralliseksi ja jokseenkin tyhjentäväksi nimeksi tuli Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin ja urkujen aineryhmän Kuopion yksikkö. Vuodesta 2011 yksikön ainejohtajana on toiminut Seppo Kirkinen.

Kuuden vuosikymmenen saldo on liki 600 valmistunutta: 207 kanttori-urkuria ja 365 musiikin maisteria. Väitelleitä on seitsemän.