Kasvokuva hieman vasemmalle katsovasta Diandrasta
”Joululauluista ikisuosikkejani ovat Frank Sinatran Merry Christmas ja Oi jouluyö, jota ilman en voi pitää yhtään joulukonserttia”, Diandra kertoo. Kuva: MagnumLive kuvapankki

Diandra tuo laulamalla joulumielen

”On kiva, että kirkkoon tulee musiikin kautta kaikenikäisiä ihmisiä, jotka eivät ehkä muuten kirkossa kävisi”, sanoo loistavasti eläytyvänä laulujen tulkkina tunnettu Diandra.

Diandra Flores, 28, voitti kymmenvuotiaana lastenlaulukilpailu Staraoken ja vain 17-vuotiaana Idols-kilpailun. Suuret yleisöt tulivat tutuiksi räppäri Cheekin kanssa stadionkeikoilla, mutta uudelle syvätasolle suomalaisten sydämiin hän pääsi TV1-kanavalla pyörineessä Elämäni biisi -musiikkiohjelmassa.

Tämän syksyn kohokohtia valovoimaisen Diandran tulkinnoista olivat Veikko Lavin Evakon laulu, Simon & Garfunkelin Bridge Over Troubled Water ja Vesa-Matti Loirin Elegia.

”Evakon laulu räjäytti pankin, osui ja upposi. Sain siitä valtavan paljon palautetta”, Diandra kertoo.

Joulun alla laulaja kiertää konsertoimassa kirkoissa eri puolilla Suomea.

Tulkoon juhla todellinen

Diandra on luterilaisen kirkon jäsen, jonka spiritualiteetti vaikuttaa samanlaiselta kuin hänen persoonansakin: iloiselta ja valoisalta.

”Toivottavasti parempia päiviä on enemmän kuin huonoja”, hän sanoo naurahtaen.

Laulajalle on luonnollista lähestyä joulun hengellistä puolta juuri laulujen kautta, kuten monelle muullekin suomalaiselle.

”Minusta joulussa on todella kaunis sanoma, johon suuri osa kirkkokiertueen ohjelmistosta liittyy. Se sisältää monia perinteisiä, kauniita hengellisiä lauluja.”

Uudemmista joululauluista Diandran yhdeksi ehdottomaksi suosikiksi on noussut Pekka Simojoen Tulkoon joulu.

Sieluissa liikahtaa ja läikähtää jotain.

”Tämä on virkistävän modernisti kirjoitettu ja tarttuva laulu, jossa kerrotaan tosi hienosti joulun sanomasta.”

Diandran koskettavan tulkinnan myötä maailmanhistorian muuttanut joulukertomus uppoutuu epäilemättä monen kuulijan tajuntaan. Sieluissa liikahtaa ja läikähtää jotain, niin kuin päiväkodin lasten tai koululaisten joulukuvaelmia katsoessa. Kyseistä laulua siteeraten taakse jo jää syksyn lohduttomuus, sillä sanoma joulun on uusi mahdollisuus…

Joulu on taas, kulkuset soi, jossakin äiti lasta seimeen kapaloi. Tulkoon juhla todellinen, tulkoon Jeesus Herraksi sen, tulkoon rakkaus ihmisrintaan, silloin joulu luonamme on.

Taivas sylissäni

Ruotsalaisen euroviisuvoittajan Carola Häggkvistin säveltämä Taivas sylissäni on modernien joululaulujen osastolta toinen Diandran suosikki.

Pia Perkiön suomenkielinen käännös on loistava. Sanat on tehty nerokkaasti.”

Tekstissä eläydytään Jeesuksen äidin Marian sielunmaisemaan, kun eläinten suojaan synnyttämään päätynyt tyttönen joutuu yllättäen ja pyytämättä keskelle ensimmäisen joulun mysteeriä Bethelemin tähtineen, tietäjineen ja paimenineen.

Tarina puhuttelee.

Olet toisten kaltainen, lapsi lupauksien. Tuotko lapseni nyt toivon maailmaan? Olet aarre sydänten, miten sinut suojelen, helmassani kantaa itse taivastako saan?

”Tarina puhuttelee. Tämä jo ihan pienenä opittu joulutarina kuuluu totta kai jouluun isoimpana osana. Sen takiahan me sitä juhlaa vietetään”, Diandra kommentoi.

Lahjakkuus näkyi jo lapsena

Kirkkomusiikin esittäminen tuli Diandralle miellyttäväksi rutiiniksi jo alle kouluikäisenä.

Hyvinkääläinen kanttori ja kuoronjohtaja, laajasti Suomen hengellisen musiikin kenttään vaikuttanut musiikkineuvos Matti Heroja kiinnitti heti huomionsa lapsikuorolaiseen, joka oli ilmiselvästi synnynnäinen luonnonlahjakkuus.

Jo pienenä esiinnyin joulun kirkossa.

”Matti huomasi, että minähän olen erittäin innokas esiintyjä. Jo pienenä esiinnyin joulun alla ja joulunpyhinä kirkossa, lauloin ja soitin viulua.”

Puhtaalla ja kirkkaalla äänellään pikkutyttö lauloi täysin palkein jopa Matteus-passion kaltaisia suuria kuoroteoksia.

”Me kävimme Matin kanssa joulun aikaan ilahduttamassa ihmisiä myös esiintymällä sairaalassa”, Diandra muistelee esiintyvän taiteilijan uransa alkutaivalta.

Ihana sukujoulu odottaa Hyvinkäällä

Taiteilija itse on ollut aina ”todella jouluihminen”.

”Juhlavalmistelujen käytännön puoli vain jää valitettavasti aika lyhyeksi osaltani, kun olen koko loppusyksyn kiertueella.”

Aatonaattona eli jokseenkin viime tingassa — ja pitkän keikkaputken päätteeksi liki viimeisillä voimillaan — Diandra käy kiireesti ostamassa lahjoja ja tarjoiluja juhlapöytään.

Sukujoulussa menoa ja meininkiä riittää.

”Olen meillä jälkiruokavastaava. Tilaan herkut valmiina leipomosta, pakkaan ne autoon ja ajan Helsingistä Hyvinkäälle.”

Sukujoulussa on paikalla ainakin parikymmentä henkeä, lapsista yli 90-vuotiaisiin isovanhempiin.

”Menoa ja meininkiä riittää. Syömme hyvin ja laulamme joululauluja yömyöhään. Perheeni joulunviettoperinteet ovat tosi ihania.”

Ihmisten ilo lämmittää artistin mieltä

Mutta eipä mennä asioiden edelle. Ennen kuin lähellekään joulupöytää päästään, Diandra viimeistelee loppusyksyn yli 40 konserttia sisältävän, hurjan kuuloisen keikkarumbansa.

Artisti luo lauluillaan ja joululevyllään meille joulumieltä, mutta miten hän itse valmistautuu mielessään juhlaan?

”Ihan mahtava tapa valmistautua jouluun on minullekin se, kun pääsen laulamaan näitä ihania joululauluja. Rakastan nähdä ihmisten kasvoilta sen ilon, kun he kuulevat oman lempijoululaulunsa.”