Sammaloituneita kiviä. Kuva: Istock.
Kuva: Istock.

Voisitko sinä olla arkienkeli?

Silloin tällöin kuulee kysyttävän: enkeleitä – onko heitä? Helppo kysymys – ja vastaus! Raamattu todistaa vastaansanomattomasti, että kyllä, heitä on.

Herra sanoi: ”Minä lähetän enkelin kulkemaan sinun edelläsi, suojelemaan sinua matkalla ja viemään sinut siihen paikkaan, jonka olen sinulle varannut. Minun enkelini kulkee sinun edelläsi.”

2. Moos. 23: 20, 23

Sana ”enkeli” tarkoittaa sanansaattajaa. Enkelit välittävät viestiä Jumalalta. Raamatussa enkelit lähestyvät ihmistä unessa tai kasvoista kasvoihin. Muistamme, miten he ilmoittivat paimenille Jeesuksen syntymästä. Ja pääsiäisenä Jeesuksen haudalle menneet kohtasivat enkelin, joka kertoi, että Jeesus oli noussut kuolleista. Jumala uskoi enkeleille maailmankaikkeuden tärkeimmät viestit.

Enkelien tärkeimpiä tehtäviä on rukoileminen. He välittävät rukouksia maan päältä Jumalan eteen. Sanotaan, että enkelit taivaassa rukoilevat lakkaamatta kristittyjen ihmisten puolesta. Ja onhan meillä suojelusenkeli! Hän antaa enkeleilleen käskyn varjella sinua, missä ikinä kuljet, sanotaan Raamatussa (Ps. 91: 11).

Puhutaan myös arkienkeleistä, jotka voivat tehdä toiselle hyvää. Enkelit kulkevat meidän vierellämme, myös sinä voit kulkea lähimmäisen vierellä silloin, kun hän kaipaa ystävää. Voit tuoda hänelle toivoa, kantaa osaltasi hänen taakkaansa, lohduttaa, rohkaista. Älä pelkää tätä tehtävää, sillä Jumala kyllä auttaa sinua toteuttamaan sitä. Voisitko sinä olla arkienkeli?

Kirjoittaja on Tuomiokirkkoseurakunnan pastori