Kuva: Ulla Remes

Pyhä Henki. Mikä se on?

Pyhä henki on yksi Jumalan ”persoonista”, senhän kaikki tiedämme tai oikeastaan uskomme. Isä luo, Poika Jeesus Kristus sovittaa ja Pyhä Henki pyhittää. Näin rippikoulussa olemme tavanneet opettaa. 

6. sunnuntai pääsiäisestä

”Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta. Myös te olette minun todistajiani, olettehan olleet kanssani alusta asti.”

Joh. 15:26-28 

Pyhä henki on yksi Jumalan ”persoonista”, senhän kaikki tiedämme tai oikeastaan uskomme. Isä luo, Poika Jeesus Kristus sovittaa ja Pyhä Henki pyhittää. Näin rippikoulussa olemme tavanneet opettaa.

Se on helppoa opetella ulkoa, mutta ehkä vaikea ymmärtää. Pyhä Henki avaa meille kristityille uskon salat; se herättää uskon Jumalaan, antaa meille monenlaisia ja sykähdyttäviä uskon kokemuksia ja armolahjoja eli ”karismoja”. Näitä armolahjoja meidän on hyvä käyttää ennen kaikkea toisten hyväksi ja auttamiseksi.

Minulle Pyhä Henki merkitsee Jumalan elävöittävää kosketusta niin maailmaan, luontoon kuin ihmiseenkin. Jumalan Henki liikkuu kaiken yllä, ilman sitä ei mitään elämää olisi.

Tämän koen itse vahvasti todeksi joka kevät, kun luonto alkaa vihertää, kun hennot kasvien ja kukkien taimet tulevat esiin lämpenevästä maasta, kun puiden silmut alkavat kehkeytyä lehdiksi, kun hedelmäpuiden kukat vähitellen aukeavat ja saavat puutarhan näyttämään taivaan esikartanolta. Jokakeväinen luomisen ihme saa ainakin minusta karisemaan pois kaiken ikävän ja maalliset murheet.

Paavalin Hengen hedelmien luettelossa ensimmäisinä ovat rakkaus ja ilo. Näiden positiivisuutta huokuvien hengen hedelmien pitäisi siis meissä, Pyhän Hengen temppeleissä, näkyä ja kuulua. Aina emme siinä onnistu kovinkaan hyvin, ja rukouksenamme siksi olkoonkin virren sanat: Anna meille iloa, Herra, tänäänkin elämämme lahjoista pienimmistäkin. Sillä vai sinä voit elämämme uudistaa, Herra tänäänkin.