Ristinmuotoinen maljakko, jossa keltaisia kukkia.
#silmätristissä 18.12.2019. Kuva: Minna Siikaniva

Ensimmäisestä joulusta alkoi armon aika

Kirkko ja koti -seurakuntalehti jaetaan Kuopiossa ja seurakuntiemme alueilla lähes jokaiseen kotiin. Monella muulla paikkakunnalla seurakuntalehti tulee vain jäsenille kuin tilattuna. Siten tämäkin pieni palstakirjoitus on merkittävä tilaisuus toivottaa hyvää Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhlaa Joulua vuonna 2019 kaikille lukijoille!

Joulun aika vaikuttaa jokaisen suomalaisen elämään. Juhla tuntuu ja näkyy, vaikka sen sisältöä tai merkitystä ei kukaan ole tilannut. Joulun lomakautena elämä koko maassamme on hetken poikkeuksellisen erilaista normaaliin arkeen verrattuna. Joulua vietetään kaikkialla maailmassa. Ajanlaskummekin jaetaan aikaan vuosina ennen ja jälkeen ensimmäisen joulun.

Ihmiskunta ei tilannut joulua eikä sen aihetta. Me saimme sen lahjaksi. Jumala käsittämättömässä viisaudessaan antoi tilaisuuden hetken aikaa ajan historiassa tulla itsensä kanssa kohdatuksi ihmisenä ja syntyi joulun lapsena Betlehemissä. Tunnemme talliin syntyneen Vapahtajamme vaatimattoman elämän alun. Pienestä hiljaisesta alusta alkoi koko maailman uusi aika. Armon aika.

Jumalalla on elämämme lujasti käsissään. Kuolleista ylösnousseen ja taivaaseen astuneen Jeesuksen elämä jatkuu yhä. Ensimmäisestä joulusta lähtien Jumala näkyvällä tavalla ihmiseksi syntyneenä vakuuttaa meille olemassa oloaan ja pysyvyyttään. Armon aika ei tuonut tullessaan heti täydellistä rauhaa. Jeesus syntyi meille Vapahtajaksi kaikista rauhattomuuksistamme, keskeneräisyyksistämme ja puutteistamme. Siksi meillä on aina erilaisina hetkinä ja ajanjaksoina yksilöinä ja kansana rauha Jumalassa!

Vuonna 1939 jouluna Kollaan joella suomalaiset sotilaat lauloivat kenttähartaudessa Enkeli taivaan -virttä lujasti, jotta silloinen viholliseksi kutsuttu lähimmäinenkin sen kuulisi rauhan viestinä sodan keskellä. Ihan kaikki sodan kokeneet olisivat rauhan heti halunneet ja tilanneet.

Käy iloiten ja rohkeasti kohti uutta armon vuotta 2020!