Hiekkaranta ja metsää
Kuva: Minna Siikaniva

Pyhä Henki puolustaa meitä monessa tilanteessa

Pyhän Hengen tematiikka on aina viehättänyt Männistön vt. kirkkoherra Sanna Mertasta.

Jeesus sanoi: ”Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta. Myös te olette minun todistajiani, olettehan olleet kanssani alusta asti. Olen puhunut teille tämän, ettei uskonne koetuksissa sortuisi. Teidät erotetaan synagogasta, ja tulee sekin aika, jolloin jokainen, joka surmaa jonkun teistä, luulee toimittavansa pyhän palveluksen Jumalalle. Näin he tekevät, koska he eivät tunne Isää eivätkä minua. Olen puhunut tämän teille siksi, että kun se aika tulee, te muistaisitte minun sanoneen tämän teille.”

Joh. 15:26–16:4

Sodan riehuessa Ukrainassa huomaan helluntain seudun Raamatun teksteissä korostuvan Pyhän Hengen olemuksen puolustajana. Olen aina ollut viehtynyt Pyhän Hengen tematiikkaan. Kastettuna uskon Pyhän Hengen asuvan minussa ja ajattelen Hengen myös ohjaavan ja vaikuttavan elämääni, muokkaavan minua. Pyhän Hengen hedelmää minussa ovat vaikkapa ilo ja lempeys, tai ainakin toivon niin. Mutta Pyhä Henki puolustajana? Tätä en niin paljon ole aiemmin ajatellutkaan! Pyhä Henki siis puolustaa minua, jos joudun ahdinkoon? Ja Pyhä Henki puolustaa uskoani silloin, kun se horjuu tai kun sitä horjutetaan? Pyhä Henki puolustajana auttaa siis myös jokaista kärsivää ja urhoollista ukrainalaista hirveän sodan keskellä.Puolustaja, jonka Isä luotaan lähettää, puolustaa tietenkin Jumalan oikeudenmukaisuutta, rauhaa, rakkautta ja hyvyyttä. Puolustaja auttaa puolustamaan demokratiaa ja vapautta, Jumalan hyvän tahdon toteutumista tässä maailmassa.

Kirjoittaja on Männistön seurakunnan vt. kirkkoherra