Kasvokuvamaalaus Martti Lutherista
Martti Luther

Mitä reformaatio nykyihmisille merkitsee luterilaisessa kirkossa?

Ajat ovat muuttuneet ja ihmiset sen mukana. Elina Räisänen pohtii, miten tämä näkyy kirkossa.

Luterilaisen kirkon syntyyn johtaneista tapahtumista 1500-luvulta on kirjoitettu satoja teoksia. Keskeisinä teemoina tuon ajan uskonpuhdistajilla, mm. Martti Lutherilla ja hänen läheisellä työtoverilla Philip Melanchtonilla, olivat aneiden poistaminen, kansankielisyys jumalanpalveluksiin ja ehtoollisella sekä leivän että viinin jakaminen myös seurakuntalaisille pelkän leivän sijaan. Toki mukaan mahtuu muitakin vaateita katolisen kirkon uudistumiseksi.

Itse juutuin ajatukseen siitä, mitä reformaatio nykyihmisille merkitsee luterilaisessa kirkossa. Myös menossa oleva kirkon uusreformaatio omassa vallitsevassa ajassa askarruttaa. Kuinka moni muistaa varhaisinta reformaatiota laisinkaan?

Suuressa osassa kirkon julistuksessa ollaan vielä perusasian äärellä.

Ilahduin suuresti lukiessani erilaisia hartauskirjoituksia. Reformaatiota ja nykyaikaa pohti myös TT Matti Wirilander kirjoituksessaan Reformaation merkitys tälle ajalle. Tosiaan, ajat ovat muuttuneet ja ihmiset sen mukana. Kirkollekin laitetaan aina uusia vaatimuksia siitä, millaista sisältöä pitäisi tuottaa. Suuressa osassa kirkon julistuksessa ollaan vielä perusasian äärellä; yksin uskosta, armosta ja Jeesuksen tähden. Omin ansioin emme edelleenkään koeta taivasta tavoittaa, ymmärrys Jeesuksen merkityksestä uskossamme on mielestäni säilynyt. Siinähän juuri on reformaation ydinasia – saarnattuna ja puhuttuna – niin kuin se varhaisen reformaation aikana meille annettiin. Siinä pysykäämme.

Kirjoittaja on Alavan seurakunnan vs. kappalainen