Nuori istuu ulkona penkillä pää riipuksissa ja hänellä on enkelinsiivet, ulkona on pimeää
Kuva: iStock

Lupauksia Jeesuksen nimessä

Uuden vuoden alussa tehdään usein lupauksia kuluvaa vuotta varten. Jeesus lupaa jäähyväispuheensa katkelmassa ihmisten saavan sen, mitä he hänen nimeensä pyytävät.

”Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin. Minä menen Isän luo, ja mitä ikinä te pyydätte minun nimessäni, sen minä teen, jotta Isän kirkkaus tulisi julki Pojassa. Mitä te minun nimeeni vedoten pyydätte minulta, sen minä teen.” Joh. 14: 12–14

Lupaus toistuu hänen puheessaan useassa kohdassa. Ydinkohtana Jeesuksella on lupauksessaan hänen nimensä huomioiminen sekä Jumalan kirkkauden esiin tuominen. Jeesus-nimi ja sen sanoman tunnustaminen ovat avain lupauksen toteutumiseen. Hänen nimensä merkitsee ”Herra on apu, Herra pelastaa”. Hänen nimensä merkityksen tajuaminen vaatii uskoa. Jumala on luvannut kuulla meitä ja olla lähellämme auttaen. Kuitenkin Jeesus lupaa Jumalan kuulevan rukoukset vain, jos rukouksista on kuultavissa ihmisen usko. Jumalan kirkkaus tulee esiin uskon, ihmisten keskinäisen kunnioituksen ja rakkauden sekä Jeesukseen luottamisen kautta. Hän tuntee meistä jokaisen ja tietää, mikä on meille hyväksi. Pyyntöjen ja lupausten tulee olla sopusoinnussa Jeesuksen ja Jumalan tahdon kanssa.

Toivottavasti meidän kaikkien lupauksista ja toiveista uudelle vuodelle on kuultavissa usko Jeesukseen, sillä siihen nimeen voi luottaa turvallisin mielin alkavanakin vuonna.

Rauhallista uutta vuotta 2023 kaikille!

Kirjoittaja on Kallaveden seurakunnan vs. seurakuntapastori