Risti-kaulakoru kaulassa.
Kuva: Tuija Hyttinen

Kenen puoleen kannattaa hädässä kääntyä?

Ehkä elämässä on tullut epäonnistumisia tai olet joutunut pettymään. Kenties olet menettänyt jotain itsellesi rakasta ja tärkeää. Kriisin keskellä on vaikea uskoa parempaan huomiseen.

Jeesus astui veneeseen, ja opetuslapset seurasivat häntä. Järvellä nousi äkkiä ankara myrsky. Aallot löivät yli veneen, mutta Jeesus nukkui. Silloin opetuslapset herättivät hänet ja sanoivat: ”Herra, pelasta meidät! Me hukumme.” ”Miksi te noin pelkäätte, vähäuskoiset?” Jeesus sanoi. Sitten hän nousi ja nuhteli tuulta ja aaltoja, ja tuli aivan tyven. Ihmiset hämmästyivät ja sanoivat: ”Mikä tämä mies on? Häntähän tottelevat tuulet ja aallotkin.”

Matt. 8: 23-27

Tuntuuko, että elämän aallot lyövät liian korkeina? Ehkä elämää varjostavat surun säikeet tai hartioita painaa sairauden taakka. On vaikea nähdä tulevaisuuteen, kun tuntee hukkuvansa. Ahdistaa ja pelottaa eikä huoli ota kaikotakseen.

Keneen silloin käännät katseesi? Saanko ehdottaa: Jeesukseen. Käännä katseesi Häneen, vaikka epäröisit, epäilisit tai tuntisit suoranaista epäuskoa. Hän on silloinkin valmis auttamaan. Hän voi tuoda sinulle lohtua ja antaa uskoa siihen, että asiat selviävät ja elämä voi näyttää jälleen paremmat puolensa.

Jeesus on elämän Valtias, Hän on elämän Uudistaja – ja ennen kaikkea Hän on Apu. Ja Häneen voi luottaa – Hän ei jätä sinua myrskynsilmään, vaan tyynnyttää aallot, jotka vellovat ympärilläsi. Häntä rukoilemalla voit saada elämääsi rauhan, sillä Hän kuulee huokauksesikin ja kantaa sinua myös silloin, kun pelkäät ja koet olevasi ahdingossa. Kun uskot Jeesukseen, uskot rakkauteen. Se on sinun turvasi.

Kirjoittaja on Tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntapastori