Sumuinen, syksyinen katunäkymä, jossa puita ja katulamppuja
Kuva: iStock

Jeesuksen lähettilääksi kelpaa jokainen meistä

Monet meistä pohtivat, olenko tarpeeksi hyvä ja tarpeeksi kristitty. rn

Profeetta Jeremialle tuli tämä Herran sana: ”Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut. Jo ennen kuin sinä synnyit maailmaan, minä pyhitin sinut omakseni ja määräsin sinut kansojen profeetaksi. Mutta minä vastasin: ”Voi, Herra, Jumalani, en minä osaa puhua, minä olen niin nuori!” Silloin Herra sanoi: ”Älä sano, että olet nuori, vaan mene, minne ikinä sinut lähetän, ja puhu, mitä minä käsken sinun puhua. Älä pelkää ketään, sillä minä, Herra, olen sinun kanssasi ja suojelen sinua. Sitten Herra ojensi kätensä, kosketti suutani ja sanoi minulle: ”Minä annan sanani sinun suuhusi. Minä asetan sinut tänä päivänä kansojen ja valtakuntien yläpuolelle. Sinun tulee repiä ja särkeä, tuhota ja hävittää, rakentaa ja istuttaa.”

Jer.1:4–10

”Minä en mene koskaan seurakuntaan töihin”. Näin sanoin, kun lähdin opiskelemaan teologiaa. Ajattelin, etten ole tarpeeksi hyvä kristitty enkä tarpeeksi vahva uskossani. Ei minulle olisi paikkaa Jeesuksen lähettiläiden joukossa.

Seurakunnalla kesätöissä ollessani vastaani tuli kuitenkin edellä oleva raamatunkohta, jossa Jumala sanoo Jeremialle: ” Älä pelkää ketään, sillä minä, Herra, olen sinun kanssasi ja suojelen sinua. Minä annan sanani sinun suuhusi.” Silloin ymmärsin, että Jeesuksen lähettiläänä olemisessa ei ole kysymys omista kyvyistä tai taidoista. On kysymys Jumalan voimasta.

Jeesuksen lähettilääksi kelpaa jokainen juuri sellaisena kuin on. Jokainen riittää omana itsenään. Ei tarvitse olla mitään enempää. Riittää, että ottaa hänen kutsunsa vastaan. Jumala lupaa kyllä johdattaa.

Kirjoittaja on Alavan seurakunnan nuorisotyönpappi