Piispa Jari Jolkkonen alttarilla pitämässä messua
Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen. Kuva: Tuija Hyttinen

Piispa Jari Jolkkosen adventtitervehdys: ”Vaalikaamme rauhantulta sydämissämme”

Perinteisessä adventtitervehdyksessään piispa pohtii rauhantulen merkitystä näinä epävarmoina aikoina.

Adventin ajan yksi puhuttelevimpia symboleja on seimiasetelma. Sen toi kulttuuriimme Franciscus Assisilaisen (1182–1226) palava halu eläytyä joulun sanomaan. Eri kulttuureissa asetelmat ovat erilaisia, mutta usein tietyt elementit toistuvat. Asetelmaan kuuluu Jeesus-lapsi, Maria, Joosef ja tallin eläimiä. Sitä kehystää usein lämmin ja levollinen tunnelma.

Ensimmäinen jouluseimi, se, johon Raamatun mukaan Kristus syntymänsä jälkeen kapaloitiin, sijaitsi nykyisellä Länsirannalla. Siellä, Betlehemin kylässä, sijaitsee myös 300-luvulla rakennettu Kristuksen syntymäkirkko. Tuosta kirkosta lähtee liikkeelle vuosittain Betlehemin rauhantuli. Partiolaisten saattelemana tuli matkaa eri puolille maailmaa, myös Suomeen ja Kuopioon.

Tänä vuonna odotan tuota rauhantulta erityisen aralla mielellä. Tuli lähtee paikasta, joka kerran oli koti koko maailman Vapahtajalle, Rauhan ruhtinaalle. Tänä vuonna Jeesuksen syntymäkylässä joulua odotetaan kauhun, väkivallan ja epätoivon keskellä. Tänä vuonna rauhantuli saapuu sodan keskeltä.

Partiolaisten saattelemana tuli matkaa eri puolille maailmaa.

Tänä adventtina otan vastaan Betlehemin rauhantulen erityisellä vakavuudella. Tuon sen Tuomiokirkkoon. Sen äärellä rukoilemme rauhaa Betlehemiin, Gazaan, Pyhälle maalle, Ukrainaan – ja koko maailmaan.

Tänä adventtina toivon, että sytytät rauhantulen myös omaan sydämeesi. Kutsun siihen kaikkia Kirkko ja koti -lehden lukijoita ja Kuopion hiippakunnan seurakuntia.

Sisäistä rauhantultasi voit vaalia anteeksiantavaisuudella, nöyryydellä, kiitollisuudella ja lempeydellä. Osoita tätä hyvyyttä perheelle, ystäville, työtovereille. Näe lähimmäinen lempeästi kaikissa satunnaisissa kohtaamisissa. Jos voimasi ehtyvät, voit käydä kotikirkossa levähtämässä. Sen tilaisuuksissa joulun rauhaa odotetaan, toivotaan ja rukoillaan yhdessä. Myös sinun puolestasi. Meidän kaikkien puolesta.

Kirkko uskoo, toivoo ja vaeltaa kohti Jumalan valtakuntaa. Sen tehtävä perustuu pyhään evankeliumiin, joka kertoo Jumalan laupeudesta ja ihmisrakkaudesta. Tämä rakkaus on murtanut kuoleman, pimeyden ja valheen kahleet.

Kirkko uskoo, toivoo ja vaeltaa kohti Jumalan valtakuntaa.

Näihin lupauksiin luottaen me, yhdessä maailman kaikkien kristittyjen kanssa, vaellamme toivoen ja uskoen oikeudenmukaiseen rauhaan. Teemme sen armollisena itseämme ja lähimmäistämme kohtaan. Näin pidämme yllä rauhantulta, jonka perimmäinen alku on ihmisen ulkopuolella, rauhan Jumalassa. Se on arvokkain joululahjamme. Ja parasta vastalääkettä maailman levottomuudelle.

Siunattua adventtia ja joulun aikaa!

Lisätietoja Betlehemin rauhantulesta Kuopion ev.lut. seurakunnissa