Piispa Jari Jolkkonen sytyttää kunttilän kirkossa.
Piispa Jari Jolkkonen. Kuva: Tuija Hyttinen

Piispa Jari Jolkkonen muistuttaa, että joulua ei ole peruttu

Kuluva vuosi piirtyy muistiimme huolten ja epävarmuuden vuotena. Jokainen on kokenut huolta omasta ja läheisten terveydestä. Talous ja tulevaisuus näyttävät epävarmalta. Pandemia on paljastanut, kuinka arvaamatonta elämä voi olla.

Vuosi 2020 tullaan muistamaan myös erilaisten peruuttamisten vuotena. Terveyshuolien takia on peruutettu lukemattomia ystävätapaamisia, työkokouksia, matkoja, tapahtumia ja niin edelleen.

Jouluakin on joskus yritetty peruuttaa. Stalinin Neuvostoliitossa Kristuksen syntymäjuhla haluttiin peruuttaa porvarillisena ja muuttaa se uudenvuoden juhlaksi. Hitlerin Saksassa juutalaisen Jeesuksen syntymäjuhla haluttiin varastaa arjalaisen rodun juhlaksi. Sanoma joulurauhasta ei sopinut Hitlerin sotasuunnitelmiin, ja vuonna 1937 joulurauha päätettiin rajata vain Saksan kansalle kuuluvaksi.

Tänä vuonna monet joutuvat miettimään, voiko jouluateriaa nauttia perinteiseen tapaan yhdessä suvun kesken. Uskallanko osallistua joulukirkkoon? Voiko joulua ylipäänsä viettää?

Juuri nyt tarvitsemme joulun valoa ja iloa.

Tänä jouluna on vapauttavaa muistaa: Joulua ei ole peruttu! Miten tahansa me ihmiset vietämme jouluna, kyse on pohjimmiltaan Jumalan pelastavista teoista. Jouluna Jumala syntyi ihmiseksi. Hän katsoo myötätuntoisesti ihmiskuntaa ja syntyy Kristuksessa halpaan talliin. Jouluna Seimen lapsi tuo valon ja ilon. Jouluna maailman Vapahtaja tuo rauhan ja sovituksen koko maailmalle.

Tätä pelastavaa tekoaan Jumala ei kadu eikä peru. Kasteessa Kristus on yhdistänyt sinut itseensä ja kutsunut seuraajakseen. Kutsumistaan hän ei kadu eikä peru. Juuri nyt tarvitsemme joulun valoa ja iloa. Vaikka voimme joutua rajoittamaan joulun viettotapoja, joulu on ja pysyy.

Olet lämpimästi tervetullut joulukirkkoon juhlimaan Kristuksen syntymäjuhlaa. Seurakunnat tekevät parhaansa tehdäkseen siitä mahdollisimman turvallista. Ellet silti pääse joulukirkkoon tai omaisten luokse, voit hiljentyä joulun ilosanoman äärellä myös itse. Kun sanomalehdet pursuavat ruokareseptejä, rohkenen tarjota reseptin kotihartautta varten. Kaikille, ja varsinkin yksin joulua viettäville.

Piispan resepti kotihartauteen

Aseta eteesi risti tai ikoni. Tai seimiasetelma, jos tahdot. Sytytä kynttilä Kristuksen valon ja sydämesi rukouksen merkiksi. Lue jouluevankeliumi Luukkaan evankeliumin alusta. Jos tahdot, ilahduta itseäsi lukemalla vielä seuraava jouluyön ylistys:

”Tämä on se yö, jona kristityt kaikkialla maailmassa kokoontuvat kuulemaan, mitä tapahtui kerran pienessä Betlehemin kaupungissa.

Tämä on se yö, jona joulutähden taivaallinen valo valaisee pimeän maan ja enkeli tuo sanoman Vapahtajan syntymästä.

Tämä on se yö, jona ihmisen sovituksen ja anteeksiannon ikävä, ilon ja rauhan ikävä, tulevaisuuden ja toivon ikävä saa vastauksen.

Tämä on se yö, jona Vapahtaja on keskellämme, murtaa meitä sitovat kahleet ja ottaa pois kuormat harteiltamme.

Tämä on se yö, jona yhdessä koko kristikunnan kanssa myös minä tahdon käydä rukoukseen Jeesus-lapsen seimen äärelle.

Herra Jeesus Kristus, tule luokseni, synny sydämeeni ja lahjoita minulle joulun ilo ja rauha. Muista rakkaitani ja kaikkia yksinäisiä. Suo joulurauha kaikille, minulle ja koko maailmalle.”

Kirjoittaja on Kuopion hiippakunnan piispa.