Ryhmäkuvassa hymyilemässä virolaisia ja suomalaisia nuoria ja työntekijöitä.
Virossa seurakuntien nuorten syyspäivät ovat odotettu kokoontuminen. Nuorten keskellä Siilinjärven seurakunnan kirkkoherra Olli Kortelainen ja seurakunnan tukema nimikkolähetti, Virossa työskentelevä Kirsi Vimpari. Kuva: Sini-Marja Kuusipalo

Ystävyyttä yli Suomenlahden

Siilinjärven seurakunnasta työntekijäkolmikko osallistui Tartossa Paavalin seurakunnan nuorten viikonloppuun. Vierailu aloitti nuorisotyön yhteistyön ystävysseurakuntien välillä.

Viron seurakuntien vuosittaiset nuortenpäivät kokosivat tänä vuonna Tarttoon parikymmentä nuorta ympäri Viroa sekä eri-ikäisiä vieraita Suomesta. Virossa työskentelevä nuorisotyöntekijä Kirsi Vimpari kertoi, että hänen työkentällään Etelä-Virossa vain Tarton Paavalin seurakunta tarjoaa nuorille säännöllistä toimintaa ympäri vuoden. Siksi nuortenpäiville on kysyntää.

Nuortenpäivistä päävastuun kantoi nuori teologian opiskelija Robert Bunder, joka tekee vapaaehtoistyötä Tarton Paavalin seurakunnassa.

”Palkattuja kasvatusyöntekijöitä Viron seurakunnissa on hyvin vähän. Työtä tehdään pääasiassa vapaaehtoisvoimin”, siilinjärveläisestä seurueesta kirkkoherra Olli Kortelainen kuvailee naapurimaan tilannetta.

Esimerkiksi Etelä-Viron 42 seurakunnan alueella lapsi-, nuoriso- ja opiskelijatyötä tekee paikallisten työntekijöiden lisäksi lähetystyöntekijä Kirsi Vimpari. Hän on yksi Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen Sleyn työnekijöistä ja Siilinjärven serurakunnan nimikkolähetti. Vimparin työhön sisältyy mm. pyhäkouluja, lastenleirejä, nuorteniltoja ja tapahtumia. Tärkeä osa on paikallisten vastuunkantajien tukeminen käytännön työssä ja hengellisesti.

Leikki yhdistää nuoretkin

Siilinjärveläiset nuorisotyöntekijä Sauli Paavilainen ja nuorisopappi Sanna Marin saivat virolaisilta yllättävän toiveen: leikitään. Tuliaisina vietiin siis Suomen rippikouluista tuttuja yhteisleikkejä. Yhdessä tekeminen yhdisti virolaisia ja suomalaisia ja mallinsi seurakuntien nuorisotyön osaamista ja tarpeita.

Tuttu ja uusi löivät kättä, kun nuortenpäivillä laulettiin Suomesta tuttuja nuoren seurakunnan lauluja, kuten Pekka Simojoen tuotanto Kahden maan kansalainen ja Sama taivas, sama maa. Leikkien ja laulujen lisäksi nuortenpäivillä tutustuttiin Raamattuun, ulkoiltiin ja rukoiltiin yhdessä. Kulttuurirajoja ylitettiin myös vierailemalla roomalaiskatolisessa kirkossa.

Virossa kristityt nuoret ovat ikäistensä joukossa pieni vähemmistö.

”Virolaisten nuorten puheenvuoroissa toistui se, että heitä on kiusattu tai kiusataan koulussa sen tähden, että he tulevat uskovaisista perheistä ja että he ovat seurakuntanuoria. Vakaumuksensa tähden heillä on vain vähän ystäviä. Nuortenpäivillä nuoret saivat elää uskoaan todeksi turvallisessa tilassa yhden viikonlopun ajan”, Olli Kortelainen kertoo.
Siilinjärven ja Tarton Paavalin seurakunnan yhteistyö tiivistyy lähivuosina.

”Kutsuimme Paavalin seurakunnan nuoret Siilinjärvelle nuorten leirille Ruokoniemeen ensi kevääksi. Henkilökuntamme taas vierailee Tartossa tutustumassa ystävyysseurakuntamme työhön”, kirkkoherra Kortelainen sanoo.

Siilinjärven seurakunta on tukenut ystävyysseurakuntaansa Tarton Paavalin seurakuntaa kirkon rakentamisessa. Nuortenpäivät päättyivät Tarton Paavalin kirkon messuun, johon osallistui 150 henkeä.
”Se on kirkkoherra Kristjan Luhametsin mukaan tavallinen osallistujamäärä heidän jumalanpalveluksissaan. Messuun osallistui myös vankeja Tarton vankilasta”, Olli Kortelainen kertoo.

Viron luterilaisessa kirkossa on 167 seurakuntaa. Viron väestöstä noin 11 prosenttia kuuluu luterilaiseen kirkkoon.