Nuorisokuorolaiset eli ryhmä tyttöjä ja kuoronjohtaja Vesa Kajava seisovat Siilinjärven kirkon parvella
Siilinjärven seurakunnan nuortenkuorolaisia Yle radio 1 -kanavalle lähetetyn jumalanpalveluksen jälkeen 25.2. Kuva: Lotta Harju

Kuorossa pääsee yhteisölliselle matkalle musiikin maailmaan

Siilinjärven seurakunnan nuorisokuoro on viime aikoina ihastuttanut esityksillään eri tilaisuuksissa. Kuorolaisille tärkeintä on yhdessä laulamisen ilo.

Siilinjärven seurakunnan lapsikuoro on aloittanut toimintansa 1980-luvulla kanttori Kaarina Heikkisen aikana ja nuorisokuoro parikymmentä vuotta myöhemmin kanttori Ossi Jauhiaisen aloitteesta. Nykyisin kummassakin kuorossa on riveissään noin 25 laulajaa.

Nuorisokuoroa johtava kanttori Vesa Kajava kertoo, että kuorot ovat vireitä ja elinvoimaisia. Myös laulajien määrä on ollut kasvamaan päin. Lapsikuoro on tarkoitettu alakouluikäisille ja nuorisokuoro kuudesluokkalaisille ja sitä vanhemmille, käytännössä 18–19 vuoden ikään saakka.

Viidakkorumpu toimii ja sana kulkee

Kanttorit vierailevat säännöllisesti kouluilla ja kertovat kuorotoiminnasta etenkin syksyisin kuorojen toimintakauden käynnistyessä. Tieto kuorotoiminnasta kulkee eteenpäin musiikkia harrastavien lasten ja nuorten kaveripiireissä, eikä nykyaikana sähköisten verkkosivujen ja viestipalveluiden merkitystäkään sovi unohtaa.

Kuorolaiset Heini ja Noora kertovat nuorisokuoron olevan kumpaisenkin ensimmäinen kuoro. Heini on käynyt myös laulutunneilla ja Noora puolestaan opiskellut kitaransoittoa.

Tieto kuorotoiminnasta kulkee eteenpäin kaveripiirissä.

Heini on laulanut nuorisokuoron riveissä jo neljä vuotta. Tosin välillä hän asui toisella paikkakunnalla vuoden verran, mutta kuorossa hän lauloi sielläkin. Heinin perhe on musikaalinen ja aikanaan hän liittyi nuorisokuoroon yhtä aikaa sisarensa kanssa.

Nooralle kuoroon mukaan tuleminen on aivan uusi, pari kuukautta sitten tapahtunut asia. Omassa perheessä musiikilla on ollut aina tärkeä sija, vaikkei varsinaisia aktiiviharrastajia Nooran itsensä lisäksi joukossa olekaan. Hieman kauempana suvussa Nooralla on musiikillinen esikuva: oopperalaulajaksi Sibelius-Akatemiassa opiskeleva pikkuserkku.

Kuoro on tärkeä osa elämää

Sekä Heini että Noora kertovat, että heille kuorossa mukana olemisessa tärkeintä ovat kaverit ja yhdessä laulamisen ilo. Uusien laulujen oppiminen ja myös esiintymiset ovat mukavia. Heinille on jäänyt erityisesti mieleen kuoron viime jouluyön messussa esittämä laulu Oi jouluyö. Nooralle tähän mennessä lauletuista on ollut koskettavin virsikirjan lisävihkosta tuttu sävelmä Nyt pelko pois.

Heini ja Noora kokevat kuorolaulun ja musiikin hyvin tärkeänä osana elämänsä sisältöä – ja uskovat näin olevan jatkossakin.