Opettaja ja oppilas vaskipuhallinten kanssa.
Kuva: Tuija Hyttinen

Vaski soi, puhaltaja pörisee

Pohjantiellä koululla Kuopiossa tehtiin historiaa syyskuussa 2017, kun ensimmäinen paljon tukea tarvitsevien vaskiryhmä Pohjantien Trööttääjät aloitti toimintansa.

”Huulet löysiksi, nyt pörisemään, hyyyvä juuri noin!” Musiikinopettaja Taina Räsänen opettaa paljon erityistä tukea tarvitsevien vaskiryhmää. Alakoululaisten pienen ryhmän tunnelma on innostunut ja käsin kosketeltavan herkkä. 

Välillä otetaan mukaan kädet ja jalat ja pää, ostetaan porkkanaa tai ajetaan autoa koulumatkalla kaasutellen. Vilkkainkin keskittyy. 

Mistä on kyse, Taina Räsänen? 

”Pohjantiellä koululla Kuopiossa tehtiin historiaa syyskuussa 2017, kun ensimmäinen paljon tukea tarvitsevien vaskiryhmä Pohjantien Trööttääjät aloitti toimintansa Alli Paasikiven säätiön apurahan turvin. Ensimmäisen vuoden aikana kehitystä on tapahtunut harppauksittain. Santtu Timonen ohjasi ryhmää opinnäytteenään Savonia ammattikorkeakoulun musiikin osastolle. Mukana ryhmää ohjaamassa on myös kehitysvammaisten opettaja Anne Heikkinen.” 

”Pohjantien koululla on mahdollisuus musiikin painotusopintoihin ja koululla on useita puhallinorkestereita musiikkiluokilla ja muina harrasteryhminä. Tässä Pohjantien nuorisomusiikin pienryhmässä on kuusi soittajaa.” 

Miten idea syntyi?  

”Olen seitsemän vuotta ollut Kuopiossa musiikinopettajana ja opetan nyt musiikkipainotteista kolmosluokkaa. Kysyn usein tunnin alussa, millä voisimme palkita itsemme hyvin tehdyn tuntityön jälkeen. Tässä pienryhmässä huomasin, että lapsia kiinnosti se, mitä musiikkiluokalla tehtiin, ja he usein toivoivat palkkiokseen torvea. Kun tajusin, miten vahva halu heillä oli soittaa, aloin suunnitella vaskiryhmää.” 

Miten Trööttääjillä menee? 

”Olemme esiintyneet yhdessä joulun alla muiden musiikkiluokkien kanssa Musiikkikeskuksella. Se oli hieno ja ikimuistoinen hetki. On hienoa elää todeksi oikeaa intergraatiota.” 

”Kiinnostavaa on myös nähdä, miten puhaltaminen ja esimerkiksi kielen käytön hallinnan opettelu voivat edistää puheen tuotantoa, osalla oppilaista puhuminen on hyvinkin vaikeaa. Sen kehittämistä ja tutkimista haluan jatkaa.”