Neljä opiskelijaa istuu keskustelemassa, taustalla näkyy heijastettuna kaupunkimaisema.
Arttu Liukkonen (vas.), Riina Lappalainen, Joona Korhonen ja Simo-Oskari Hiljanen ovat testanneet koulunsa virtuaalitilassa muun muassa matkustamista. Kuva: Tuija Hyttinen.

Tuettuja harjoittelupaikkoja tarvitaan

Arkitaitojen harjoittelun lisäksi moni kehityvammainen opiskelija haluaisi työkokemusta oikeista töistä.

Kouluvuosi Savon ammattiopiston (Sakky) Toivalan kampuksella on hyvässä vauhdissa. Kampuksella opiskelevat myös työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen eli Telman opiskelijat, joita Sakkyllä on yhteensä 57. Elokuussa opiskelijat tekevät opintosuunnitelmaansa, johon mahtuu paljon arkitaitojen harjoittelua.

”Moni opiskelijoistamme ei työllisty, mutta koulutuksen aikana on tavoitteena löytää asunto ja päivätoiminta, johon osallistuminen on kuin töissä käymistä. Päivätoimintaa on mm. kokkaus, siivous ja kädentaidot”, Telman ohjaaja Harri Parkkonen kertoo.

Koulua elämää varten

Telmassa vahvistetaan opiskelijaa itsenäisen elämään ja yhteiskunnan toimijaksi. Opiskelijat mm. käyvät tapahtumissa ja asioivat kaupassa.

”Asiointitilanteissa opitaan kohtaamaan vieraita ihmisiä ja ilmaisemaan oma valinta tai mielipide. Oman äänen kuuluminen helpottaa myös konflikteissa”, erityisopettaja Tarja Tolonen kertoo.

1–3-vuotisten opintojen aikana monen on määrä itsenäistyä.

Asiointitilanteissa oppii saamaan oman äänen kuuluville.

”Minulle on tärkeää oppia toimimaan ja liikkumaan mahdollisimman itsenäisesti. Olen kehittynyt kauppa-asioinnissa ja nyt tulen kouluun itsenäisesti bussilla”, toista opiskeluvuottaan aloittava Arttu Liukkonen kertoo.

”Minäkin aloin tulla tänä vuonna bussilla. Koulussa olen oppinut myös kotitöitä”, Simo-Oskari Hiljanen jatkaa.

Koulun keittiöviikot ovat innostaneet myös kolmatta opintovuottaan aloittavia Riina Lappalaista ja Joona Korhosta kehittämään ruuanlaittotaitojaan.

Arkitaitojen opiskelun lisäksi haastatelluille mieleisiä ovat olleet pari erityisprojektia: kevättalvella huipentunut Telman ja Kuopion kaupunginteatterin taideprojekti sekä valtakunnalliset Saku Stars -taitokilpailut huhtikuussa. Sakkyltä Dancing Roots -tanssiryhmä sijoittui Saku Starseissa toiseksi ja esiintyy syyskuussa Kuopion Tuomiokirkossa kehitysvammaisten kirkkopäivässä.

Työpaikkoja saa etsiä

”Työharjoitteluja opiskelijoillemme löytyy koulultamme esimerkiksi keittiöstä, siivouksesta ja kiinteistötöistä. Metallipuolella opiskelijat ovat olleet kuorimassa kuparikaapelia”, Harri Parkkonen ja Tarja Tolonen sanovat.

Osa opiskelijoista pystyy osallistumaan tuettuun työharjoitteluun työpaikoilla.

”Tehtäviä on löytynyt kaupan pullohuoneesta ja hyllytyksestä, pihojen siivouksesta, hevostallilta. Myös opiskelijan ja vanhempien toiveet halutaan kuulla. Nyt yhdellä on haaveissa pesula”, Tarja Tolonen kertoo.

Monet työt ovat opiskelijoillemme vaativia.

Tarja Tolonen, erityisopettaja

Työpaikkojen löytäminen vaatii etsimistä. Toisaalta osa sopivista töistä voi valua seuroille tai ryhmille.

”Monet työt ovat opiskelijoillemme vaativia. Harva pystyy täysin yksin toteutettavaan tehtävään. Ohjausta ja tukea taas ei aina ole riittävästi tarjolla”, Tolonen toteaa.

”Tarvittaisiin selkeitä, yksilöityjä työtehtäviä. Tämän päivän työt ovat liian laajoja: Kaupassa inventaario vaatii erityistarkkuutta. Siistijän työ on kiireistä. Päiväkotikin on monille haastava.”

Koulun uudessa immersiivisessä tilassa voi kuitenkin virtuaalisesti harjoitella tehtäviä osissa.

”Voimme kuvata työpaikkoja ja tutustua niihin koululla”, Tolonen kertoo.

Unelmana työ, josta nauttii

Opiskelijat itse ovat tyytyväisiä harjoitteluihinsa.

”Ratsastuskeskuksessa vein hevoset ulos ja siivosin karsinoita. Kaupassa hyllytin tavaroita. Päiväkodissa olin lasten kanssa. Viihdyin siellä”, Riina Lappalainen sanoo.

Simo-Oskari Hiljanenkin on kiinnostunut työstä päiväkodissa tai esikoulussa. Myös vartijan tehtävät kiinnostavat, ja pian hän tutustuu niihin koulun Savilahden kampuksella. Viikoittain Telman opiskelijat käyvät tekemässä työtehtäviä Savilahdessa.

Arttu Liukkonen, opiskelija

”Viime vuonna oltiin purkamassa it-laitteita pakkauksista. Se oli iso parin päivän homma. Nyt minua kiinnostaa it-tuki, joka on monipuolista: varastolla, tietokoneella, asentamista, puhelinhommia”, Arttu Liukkonen selostaa.

Joona Korhoselle unelmien työharjoittelu toteutui ravintolassa.

”Mäkkärissä siivosin ja pidin pöydät puhtaina. Siellä voisin työskennellä apulaisena. Olen ollut harjoittelussa myös ammattikoulun keittiössä.”

”Olisi hyvä, jos pääsisi sellaisiin töihin, joista nauttii ja saisi sopivaa palkkaa. Ja kun olisi oma kämppä jossain, sitten voisi olla tyytyväinen”, Arttu Liukkonen tiivistää.

Onko kirkon työ kaikille avointa?

Kuopion seurakuntien vammaistyön diakoniatyöntekijä Mira Leinonen tunnistaa seurakunnista tehtäviä erityistä tukea tarvitseville.

”Telman kanssa on keskusteltu harjoitteluista ja talkoista. Meillä on kiinteistönhoitoa, hautausmaa- ja keittiötehtäviä, suntion ja ryhmissä avustajan töitä”, Leinonen luettelee.

”Olisi tunnistettava ihmisten lahjat ja saatava ne käyttöön.”

Suomen ev.lut. kirkossa on tehty toimenpideohjelma vammaisten ihmisten oikeuksien edistämiseksi. Siinä huomioidaan kehitysvammaisten ihmisten työllisyys.

”Kirkkohallitus, Step-koulutus ja Kehitysvammaliitto hakevat nyt ESR-rahoitusta hankkeeseen, jossa luotaisiin koulutuspolku kehitysvammaisten työllistymiseksi seurakuntaan”, asiantuntija Katri Suhonen Kirkkohallituksesta kertoo.

Kehitysvammaliiton mukaan Suomessa on 30 000 työikäistä kehitysvammaista henkilöä, mutta vain noin 500–600 tekee työsuhteista palkkatyötä. Nykyistä huomattavasti isompi määrä – arviolta 3 000 – kehitysvammaisista ihmisistä voisi työllistyä tavalliseen palkkatyöhön, jos saisivat siihen mahdollisuuden.