Kirkkoherra Teemu Laajasalo.
”Paikalliset työntekijät tietävät parhaiten, mikä työtapa missäkin toimii. Seurakunnat ovat peilejä alueen ihmisistä ja elämänmuodosta”, sanoo Teemu Laajasalo. Kuva: Lari Lappalainen

Seurakunnilla on loistava tulevaisuus

”Olen suuri paikallisseurakuntien fani. Niissä tehdään tärkeintärnmahdollista työtä ja ratkaistaan koko kirkon tulevaisuus”,rnsanoo seurakuntavaalien kampanjakasvo, kirkkoherra Teemu Laajasalo.

”Teemu on vastustamaton. Aamupäivällä hän suututtaa ateistit ja iltapäivällä uskovaiset. Mutta illalla kaikki kuitenkin jo rakastavat häntä”, muusikko Kari Peitsamo murjaisi äskettäin.

Helsinkiläisen Kallion seurakunnan kirkkoherra on Suomen näkyvimpiä hengenmiehiä. TV1:n YleLeaks-sketsisarjassa hulvaton supliikkimies on yksi esiintyjistä ja käsikirjoittajista. Hän on myös Nelosen Hyvät ja huonot uutiset -viihdeohjelman panelistiporukassa.

Kirkon tärkein perustyö sen sijaan tehdään pitkälti julkisuudelta piilossa.

”Seurakuntien duunista ei tehdä suurta numeroa, vaikka se on valtavan laajaa ja merkityksellistä. Hyvän tekemisen volyymi on hillitön. Jos jonain päivänä vaikkapa kaikki Suomen nuorisotyöntekijät ja diakonit lopettaisivat hommansa, heidän työnsä tarve tulisi heti näkyväksi”, Laajasalo toteaa.

Tehdään hyvää yhdessä

Kirkossa tehdään hyvää, koska Jeesus käski niin. Jumalan rakkaus on tarkoitettu jaettavaksi konkreettisesti eteenpäin. Hyvän tekeminen ei ole kirkon brändin rakentamista vaan itseisarvo. ”Moraalia ei valjasteta kirkossa markkinoinnin palvelukseen”, Teemu Laajasalo muistuttaa.

”Näinä aikoina moni kokee, että sitä mikä ei näy mediassa, ei ole olemassa. Siksi seurakuntavaaleissa kannattaa nostaa kerrankin esiin paikallinen hyvän tekeminen.”

”Paikallisseurakuntien mahtavan työn kehuminen ja näkyväksi tekeminen voi olla siunaukseksi, jos ihmiset ymmärtävät sen kautta, mitä kaikkea hyvää kirkossa tehdään ja liittyvät mahdollisuuksiensa mukaan toimintaan.”

Laajasalo näkee, että omaan työhönsä nöyrästi, mutta luottavaisesti ja terveellä itsetunnolla suhtautuvien kirkon työntekijöiden – joita on noin 21 0000 – ei tarvitse brändätä itseään tai rakentaa imagoa.

”Tehtävämme on kehystää Kristuksen kasvoja. Välillä voi kuitenkin olla hyvä kiinnittää huomio myös kirkkomme työntekijöihin. Lastenohjaaja, joka ottaa hymyillen vastaan perheen pienimmän, edustaa koko kirkkoa! Samoin suntio, joka kohtaa itkevän ihmisen kirkossa.”

Avainten valta vapauttaa toimimaan

Omassa seurakunnassaan kirkkoherra on järjestänyt isoja tapahtumia, tilaisuuksia ja projekteja, jotka ovat saaneet valtakunnallistakin huomiota. Kalliossa ovat saarnanneet niin Tarja Halonen kuin Jari Sarasvuo.

Teemu Laajasalon mielestä on tärkeää saada myös kirkossa harvoin käyviä ihmisiä kiinnostumaan seurakunnan tarjonnasta ja osallistumaan tilaisuuksien toteuttamiseen.

”Yhdessä rakennetut tapahtumat jäävät harvoin virkamiesteatteriksi. Kun juttuja rakennetaan porukalla, tarvitaan aidosti tekijöitä, jotka antavat jotain omastaan seurakunnalle.”

”Omistajuuden kokemus on kaikki kaikessa. Seurakuntalaisten on saatava kokea, että tämä on meidän kirkkomme ja että me saamme toimia siellä itse. Tähän liittyy avainten valta: ihmisille on annettava rohkeasti avaimia seurakunnan tiloihin.”

Esimerkiksi Kallion kirkon ovet ovat avoinna aamusta iltaan. Joka päivä vietetään kolme rukoushetkeä ja ehtoollismessu. Paikalla on myös pappi ripittäytyjiä varten. Sisälle tuotiin taannoin liikuteltava rippituoli.

”Rippituoli on anteeksiannon ja uudelleen alkamisen symboli – ja se on tosi kova juttu!”

Rohkeat kokeilut kannattavat

”Uskonnollisen kielen ymmärtäminen on monille vaikeaa, mutta rakkauden kieltä ymmärtää jokainen – ja se vetää kirkosta vieraantuneitakin puoleensa”, Laajasalo korostaa.

”Kristuksen esimerkin seuraaminen on seurakunnalle hyvä ohje. Rakkauden tekoja on vaikea vastustaa.”

Kallion seurakunta on organisoinut esimerkiksi kodittomien majoittamista yksityiskoteihin Toisenlainen hiihtoloma -tempauksessa.

Lauantaisin seurakunnan tiloissa järjestetään brunssi kahdella kattauksella. Toteuttajina ovat maahanmuuttajataustaiset, korkeatasoiset kokit, ja vapaaehtoiset tarjoilijat, joista ”jokaisella on vähän omanlaisensa elämäntarina”.

Pyöräprojektissa seurakunta on järjestänyt alueelle ilmaiseksi käytettävissä olevia korttelifillareita.

”Kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti kaikenlaista ja ottaa riskejä, vaikka välillä epäonnistuisi. On selvä, että kun teemme monia erilaisia juttuja, niin myös epäonnistumme joskus.”

”Kahvilassamme vietettiin neljät avajaiset. Sanoin, että avataan se niin monta kertaa kuin tarvitaan, jotta homma lähtee liikkeelle. Joku olisi saattanut todeta epäonnistuneensa jo kolmen kerran jälkeen.”

Todella hieno pelipaikka

Teemu Laajasalon mielestä jokaisen kynnelle kykenevän kannattaa ehdottomasti äänestää seurakuntavaaleissa.

”Nyt valitaan ne ihmiset, jotka käyttävät kirkon laajinta ja korkeinta demokraattista valtaa. Heidän päätöksensä vaikuttavat satojen tuhansien ihmisten arkeen viikoittain ja miljooniin vuosittain.”

Seurakunnallinen luottamustehtävä on Laajasalon mielestä ”todella hieno pelipaikka”.

”Äänestysprosentti on matala. Yhdellä äänellä saa kymmenen äänen vipuvoiman. Eikö äänestäminen silloin kannata?”, kirkkoherra haastaa.