Pitkospuut johdattavat punatakkiset kulkijat metsän siimekseen.
Rytkyn polulla on uudet pitkospuut. Kuva: Sini-Marja Kuusipalo

Rytkyn leirikeskukselle kunnostettiin luontopolku yhteistyöllä

Metsä, joki, pitkokset ja taukopaikat kutsuvat polulle, jolla voi hiljentyä monella tapaa.

Metsän siimeksessä kohisee pieni joki, kunnes yhtäkkiä tyyntä ja hiljaista. Polku puikkelehtii kuusien lomitse. Vaikka ei olla kaukana asutuksesta ja kylätiestä, metsä imaisee mukaansa. Luonto saa aikaan positiivisia vaikutuksia – niin lupaa polun varrelle pystytetty tietoiskukin.

Rytkyn luontopolku Kuopion seurakuntien leirikeskuksen ympäristössä on kunnostettu kesän aikana. Urakasta ovat vastanneet luonto- ja ympäristöalan opiskelijat Savon ammattiopistosta.

Uudet pitkokset ja mylly näkyviin

”Polun rakenteet olivat jo hyvin pehmenneet ja huonossa kunnossa. Nyt polulla pääsee kulkemaan kuivin kengin”, opiskelija Jarmo Pesonen kuvailee.

”Pitkospuita uusimme kymmeniä metrejä. Samalla korjasimme sillan ja ylityspaikkoja sekä pystytimme opasteviittoja ja tolppia kylteille. Vanha silta eli jo ihan viimeisiä hetkiä”, kertoo luonto- ja ympäristöalan opettaja Eelis Rissanen.

Parin kilometrin mittainen luontopolku kulkee maastoltaan monipuolisessa sekametsässä, jossa on myös loivaa nousua, juurakoita ja kosteikkoa. Reitillä pysymistä helpottavat oranssit merkit.

Reitillä pysymistä helpottavat oranssit merkit.

Työtä on jatkettu syksyllä. Meiju Ronkainen opiskelijatovereineen on nostanut ja oikaissut laavun sekä siistinyt myllymökin ympäristöä, jotta vanha mylly saadaan näkyviin.

Laavulla on toinen polun nuotiopaikoista, jolla on myös juuri uusitut penkit. Isompana taukopaikkana reitillä on nuotiokatos.

Mietiskelyä ja monimuotoisuutta

Polun varrella ja leirikeskuksen pihapiirissä on myös tilaa hiljentymiselle ja mietiskelylle. Hengellisen elämän vahvistamisen työryhmä on valmistanut polulle ja hiljaisuuden paikoille tekstejä. Leirikeskuksen pihapiirin hiljaisuuden paikalle pääsee esteettömästi.

Luontoalan opiskelijat puolestaan ovat tehneet luonnosta kertovia tietoiskuja.

”Muurahaispesä, lahopuut, rentoutuminen metsässä”, leirikeskuksien hoitaja Anu Eronen luettelee Rytkyn polulle valittuja tietoiskujen aiheita.

Suunnitteilla on oma luontopolku lapsille ja tulossa on myös lintupönttöjä ja hyönteishotelleja.

Hiljaisuutta myös kaupungissa

Luontopolun kunnostaminen on osa Kuopion seurakuntien ympäristötyötä. Luontoympäristön käyttöä ja hiljaisuuden paikkoja pyritään lisäämään eri puolilla.

Sammakkolammella Puijonlaaksossa on nykyaikainen pyhiinvaellus.

Seurakunnat ovat satsannet hiljaisuuden vaalimiseen myös kaupunkiympäristössä. Kuopion Puijonlaakson ytimessä Sammakkolammen ympärillä otettiin käyttöön hiljaisuuden polku reilu vuosi sitten. Pienen lammen pieni polku on nykyaikainen pyhiinvaellus, joka ohjaa pysähtymiseen ja mietiskelyyn kahdeksalla pisteellä. Ajatuksille voi ammentaa aiheita polun kylttien lisäksi nettisivuilta.

Mietiskelytekstein varustetut hiljaisuuden paikat on suunnitteilla myös kaupunkialueella sijaitsevaan Poukaman leirikeskukseen.