Lapsia ja Mimi ja Kuku Riemun lavalla torilla.
Kuva: Hanna Kärsämä

Riemu-festivaalilla riemuittiin tänä keväänä jo kymmenettä kertaa

Riemu-festivaali järjestettiin ensimmäistä kertaa Kuopiossa vietettyjen Kirkkopäivien yhteydessä vuonna 2013.

Riemu on koko perheen ilmainen tapahtuma, jossa on lavaohjelmaa, erilaisia toimintapisteitä ja yhteistä tekemistä. Järjestelyihin osallistuvat kaikki Kuopion ev.lut. seurakunnat. Ensimmäiset Riemu-festivaalit järjestettiin Piispanpuistossa, mutta satamatorin kautta tapahtuma siirrettiin muutamia vuosia sitten Kuopion kauppatorille.

Festivaalien suunnittelu aloitetaan hyvissä ajoin ja koordinaattorina on toiminut vuodesta 2015 yhteisen seurakuntatyön nuorisosihteeri Hanna Kärsämä. Kukin kirkkoherra on vuorollaan työryhmän vetäjänä. Tänä vuonna vuorossa oli Männistön seurakunnan kirkkoherra Sanna Mertanen

Pomppulinna ja kasvomaalaus vetävät vuodesta toiseen

Tänä keväänä Riemu-festivaali oli osa Kuopion kesäkauden avajaisten ohjelmaa. Seurakunta haluaa olla läsnä siellä, missä ihmiset jo luontevasti kokoontuvat yhteen.

Riemu-festivaaliin kuuluu tärkeänä osana lapsiperheille suunnatut toimintapisteet ja nimekkäät esiintyjät.

Koordinaattori Hanna Kärsämän työ alkaa lähes heti edellisten festivaalien jälkeen. Hän hoitaa varaukset ja esiintyjät yhdessä nuorisokanttori Jarkko Maukosen kanssa. Suunnittelukokouksia monialaisen työryhmän kanssa pidetään tiiviimmin juhlan lähestyessä.

Riemun yhteydessä on ollut myös torimessuja.

Vuodesta toiseen suosituimpia aktiviteetteja ovat olleet muun muassa pomppulinna, keppihevostelu, kasvomaalaus sekä saippuakuplien ja rintanappien tekeminen.

Muutamana vuotena torilla on järjestetty Riemun yhteydessä myös torimessu. Näin tehtiin Reformaation merkkivuonna 2017 ja Kuopiossa järjestelyillä Lähetysjuhlilla vuonna 2018. Lähetysjuhlilla messu keräsi peräti 2 000 osallistujaa.

Esiintyjiksi on saatu lasten suosikkeja

Esiintyjinä vuosien varrella ovat olleet muun muassa Tuomo Rannankari Duo, Virsvälkkä, Maltti ja Valtti, Pikku Papun Orkesteri, Katti Matikainen ja Kuopion ev.lut. seurakuntien lapsikuorot.

Tänä vuonna esiintyjäjoukkoon kuuluivat telkkarista tutut Mimi ja Kuku, Pekka Laukkarinen sekä Sairaalaklovnit.

Seuraava festivaali on jo suunnitteilla.

Hanna Kärsämä ja Sanna Mertanen iloitsivat erityisesti yhteistyöstä Kuopion kaupungin kanssa.

”Oli erityisen mukavaa olla mukana Kuopion kesäkauden avajaisissa ja tälle toivotaan tietenkin jatkoa.” Seuraavien Riemu-festivaalien suunnittelu on jo käynnissä.