Tuomiorovasti Risto Voutilainen esittelee kameralle joulukalenteria Kuopion torilla.
Tuomiorovasti Risto Voutilainen. Kuva: Tuija Hyttinen

Seurakuntien joulukalenteri meni kuin kuumille kiville Kuopion joulukauden avajaisissa

Seurakuntien joulukalentereita jaettiin Kuopion torilla noin 2 500. Tämän vuoden kalenterin teemana on ilo.

Kuopion ev.lut. seurakunnat jakoivat adventtikalentereita joulukauden avauksessa Kuopion torilla lauantaina 18.11. Ihmiset olivat ilahtuneita kalenterista ja osa muisti saaneensa sellaisen aiempinakin vuosina.

Kalenterin luukut antavat luvan kaikille tunteille

Joulukalenterin luukkujen tekstit on kirjoittanut Hanna Kivisalo. Edellisen kerran hän kirjoitti kalenteritekstit vuonna 2020.

Tämän vuoden joulukalenterin teemana on ilo. Elämme maailmassa, jossa on juuri nyt paljon ahdistusta, surua, synkkiä uutisia ja epävarmuutta. Siksi on erityisen tärkeää tuoda esiin ja pitää yllä myös ilon, toivon ja rakkauden viestejä.

Huumori on aina ollut tärkeä selviytymiskeino.

­­”Tämän vuoden joulukalenterien tekstien kirjoittaminen oli paineetonta ja mukavaa.  Uskalsin luottaa siihen, että se, mikä tuntuu itsestä puhuttelevalta, tuntuu usein muistakin. Tämän vuoden teema ilo oli mieluisa. Se antoi luvan kirjoittaa enemmän omana itsenäni. Huumori on aina ollut tärkeä selviytymiskeino. Olen sitä mieltä, että paljon jää käyttämättä, jos huumori unohdetaan seurakunnassa. Toivon, että jonain päivä teksti naurattaisi, toisena liikuttaisi ja kolmantena rauhoittaisi. Ylipäätään toivon, että joulukalenterin luukut antavat kaikille tunteille luvan”, Kivisalo sanoo.

Ilo löytyy pienistä ja yllättävistä asioista

Joulukalenterin kannessa nähdään kollaasimainen kuvitus. Kuvituksen tekijä Sari Pelho kuvailee tyyliä leikkisän perinteiseksi.

”Rauhoittuminen ja pienet ilonaiheet korostuvat niin joulun odotuksessa kuin joulussakin. Niitä asioita olen halunnut kuvissa ilmentää – hassuttelua unohtamatta”, Pelho sanoo.

Kuvittaja toivoo, että joulukalenterin kuvat herättävät kalenterin saajissa hymyä ja iloa.

”Oivallusta siitä, että ilo on pienissä ja joskus yllättävissä asioissa”.

Kalenteri on koettu puhuttelevaksi.

Seurakuntien joulukalenteria on pidetty ajatuksia herättävänä ja sitä on kiitetty yllätyksellisyydestä, armollisuudesta, toiveikkuudesta, ihmisläheisestä kielestä, ilosta ja huumorista. Etenkin ihmiset, joiden suhde kirkkoon on etäisempi, ovat kokeneet kalenterin puhuttelevaksi.

Joulukalenteria voi seurata myös Kuopion seurakuntien somekanavilla Facebookissa ja Instagramissa.