Ihmisiä juttelemassa kahvin kera pöydän ääressä, Jarkko Maukonen soittaa kitaraa ja laulaa taustalla.
Nuorisokanttori Jarkko Maukonen viihdytti kahvittelijoista Matkuksessa. Kuva: Tuija Hyttinen

Kirkko ja koti -lehden 110-vuotiskahvit keräsivät porukkaa Kuopion torille ja Matkukseen

Tapahtumissa saatiin lukijoilta hyviä juttuvinkkejä ja palautetta lehdestä.

Elokuun viimeisenä päivänä sade sopivasti lakkasi, kun Kirkko ja koti -lehden kahvitelttaa pystytettiin torille. Paikalle alkoi kerääntyä jo hyvissä ajoin kahvittelijoita.

”Olin laittanut ajankohdan oikein kalenteriin ylös, ettei vaan pääse unohtumaan”, eräs tulija huikkasi.

Kahvin ja porkkanakakun äärellä oli aikaa myös tutustua lehden ulkonäköuudistukseen ja antaa siitä palautetta.

Lukijat toivoivat ristisanoja ja elämänmakuisia tarinoita

Torilla yksi lehden pitkäaikainen lukija heitti ehdotuksen, voisiko Kirkko ja koti -lehteenkin saada ristisanatehtäviä. Eipä aivan hullumpi idea, jonka lupasimme laittaa mietintämyssyyn.

Kahviteltalle löysi tiensä myös Säkylästä saapunut matkailijaseurue.

”Kun muualta ollaan, niin lehti ei ole tuttu. Mutta kiva tunnelma teillä täällä torikahveilla on, aivan erilaista kuin siellä meidän suunnalla.”

Monet kiittelivät erillistä tapahtumaliitettä.

Lehden tekijöillä oli aikaa jutustella lukijoiden kanssa niin torilla kuin Matkuksessakin. Monet kiittelivät erillistä tapahtumaliitettä, joka on kätevä ottaa talteen. Niin ikään ilmeni, että kastettujen, kuulutettujen ja kuolleiden palsta on yksi lehden luetuimmista. Myös elämänmakuiset tarinat kiinnostavat lukijoita.

Saimme myös paljon hyviä juttuvinkkejä. Muun muassa omaishoitajien arkea sekä ikäihmisten yksinäisyyttä toivottiin käsiteltävän lehdessä.

Lehden uusi ilme sai kiitosta

Lehden uudistuvasta ulkoasusta annettiin ilahduttavan paljon palautetta. Sitä luonnehdittiin helposti silmäiltäväksi, raikkaaksi ja nykyaikaiseksi. Monet kehuivat myös sitä, että kuville annetaan jatkossa enemmän painoarvoa.

Palaute on edelleen tervetullutta.

Palautetta oli mahdollista antaa myös verkossa vastaamalla aiheeseen liittyvään kyselyyn. Verkkokyselyyn vastaajien kesken arvottiin kolme elokuvalippupalkintoa, jotka on postitettu voittajille.

Palaute on edelleen tervetullutta. Sen perusteella lehteä pyritään kehittämään mahdollisimman hyvin lukijoita palvelevaksi.