Kaksi aikuista pyörien ääressä, toisen pyörän perässä pyöräkärryssä kaksi lasta.
Kuopiolaiset Petra ja Mikko perheineen innostuivat pyöräilypäivänä liikkumaan uusissa maisemissa. Kuva: Sini-Marja Kuusipalo

Pyörällä kirkosta kirkkoon

Toukokuinen takatalvi taklattiin sopivasti pyöräilyviikon perhepyöräilypäiväksi.

Toukokuun alussa pyhäpäivän ratoksi Kuopion keskusta neljä seurakuntaa järjestivät laatuaan ensimmäisen Kirkkopolku-pyöräilyn. Matkaa kirkolta kirkolle tehtiin perhekunnittain ja yhteislähtöseurueina.

Petran ja Mikon perheelle tapahtuma oli mieleinen. Hiljattain hankitussa pyöräkärryssä menosta nauttivat lapset Pihla, 3, ja Leevi, 1.

”Täälläpäin kaupunkia maisemat ovat meille uusia”, perhe kertoo matkallaan kolmannelle kirkolle.

Nettikartan lisäksi risti toimi hyvänä opasteena Puijon kirkolle.

”Männistölle kirkon pihaan pitäisi saada penkkejä ja pyörille runkolukituspaikkoja”, tuumivat Anu ja Jussi Hakala, joiden kierros alkoi kotikirkon pihasta.

Ensin pyörä kuntoon ja sitten menoksi

Alavan kirkolla Kuopion polkijat ry tarjosi pyöränhuoltoa.

”Öljytään ketjuja. Nostetaan satuloita. Lisätään ilmaa renkaisiin ja tehdään pieniä säätöjä”, Juha Hartikainen sanoo pienen pyörän ääreltä.

Eräs isä kurvasi Alavalle lastensa kanssa nimenomaan pyöriä huollattamaan. Aulan eväspisteellä tankattiin eri ikäisten polkijoiden energiavarastoja.

Lapsiperhe sai jo hyvän kierroksen jo parilla etapilla.

Puijon kirkolla oli grilli kuumana, ja Männistössä Pyhän Johanneksen kirkolla sai tauon kesään heräilevän pörriäisniityn äärellä. Tuomiokirkon kulmilla Postitalolla saattoi tutustua Suomen uusimpaan seurakuntataloon ja paneutua pyöräilyviikon teeman mukaisesti pyöräpysäköinnin saloihin.

Ehdotetulla reitillä ja rantoja kierrellen pyöräiltävää kertyi 15 kilometriä, suorimmillaan kymppi. Parin tunnin tapahtuma-aika oli tiukkaan mitoitettu. Lapsiperhe sai jo hyvän kierroksen jo parilla etapilla.

Seurakunnilla on petrattavaa pyöräpysäköinnissä

Kuopion polkijat tekee läpi vuoden maanantaisin kaikille avoimia höntsälenkkejä eri teemoilla. Seurakuntien tapahtuman innoittamana polkijat höntsäilivät kevättalvella tutkimassa kirkkojen pyöräpysäköintipaikkoja.

Palaute seurakunnille on kylmäävä: Esimerkiksi Pyhän Johanneksen ja Neulamäen kirkolla pyörätelineitä ei ole laisinkaan. Puijon kirkolta teline löytyy seinän vierestä ja oli kierroksen aikaan lumipenkan alla. Alavan kirkolta telineet löytyvät syrjästä alapihalta. Yleensä kirkkojen pyörätelineet ovat vanhaa siirrettävää mallia. Runkolukitus onnistuu hyvin vain Postitalolla.

Pyöräpysäköintipaikoista palaute seurakunnille on kylmäävä.

”Tuomiokirkon mäelläkään ei ole pyörätelinettä. Se on kyllä melko outoa, mutta tällaiseen vain on totuttu”, Kirkkopolku-pyöräilyn puuhamies, Tuomiokirkkoseurakunnan pappi Olli Viitaniemi kertoo.

”Suositamme runkolukituskaaria, joihin pyörän saa rungostaan kunnolla kiinni. Ne sopivat erilaisille pyörille, myös isommille tavarapyörille ja fatbikeille. Paras paikka pyöräpysäköinnille on sisäänkäyntien yhteydessä: silloin hoituu sosiaalinen valvonta ja lähelle pääsy kannustaa pyöräilemään”, Kuopion polkijoiden puheenjohtaja Juha Hartikainen tiivistää.

Anna palautetta ja ideoita mistä tahansa seurakuntien ympäristötoimintaan liittyvästä aiheesta seurakuntien ympäristövastaaville ja verkossa: www.kuopionseurakunnat.fi/ymparisto.

Rukouksia pyöräilijälle

Jumala, olen lähdössä matkalle.
Pyydän, että silmäsi seuraisivat polkuani,
kätesi olisivat tukenani,
varjelisit minua kaatumasta
ja mieltäni turhasta lannistumasta ylämäkien koetellessa.
Anna minun polkea turvallisesti, ja huomioida muut liikenteessä kulkijat.
Aamen

Jokaisen liikkeen riemu Luojaansa ylistää! (virrestä 904:4)

Pienet, suuret ihmiset, Taivaan Isä suojelet. Siunaa meitä kaikkia, matkalla ja kotona.