Pauno Pohjolainen teoksen edessä Riisassa.
Kuva: Ulla Remes

Pauno Pohjolaisen riisoja Riisassa

Taivaan ja helvetin avioliitto. Portti. Körtti ja körttiprinsessa. Suomen ortodoksiseen kirkkomuseoon levittäytyvät Pauno Pohjolaisen teokset näyttelyssä 70 lihavaa ja laihaa vuotta.

Miksi teoksiasi nähdään nyt juuri RIISASSA, kuvataiteilija Pauno Pohjolainen?

”Minulla on nyt 70-vuotisjuhlavuosi, jota juhlistan kahdella näyttelyllä. Toinen nähtiin Helsingissä TM-galleriassa ja toinen on esillä helmikuun loppuun saakka Kuopiossa. Riisassa oli 1999 50-vuotisnäyttelyni,  museon ensimmäinen profaanin taiteen näyttely.

RIISA on tärkeä inspiraation lähteeni ja ikonit puhuttelevat minua. Sain aikanaan elinikäisen ilmaisen pääsylipun sinne. Olen onnellinen ja ylpeä, että kotikaupungissani on tällainen hieno ’kansallisgalleria’.”

Mikä tekee teoksesta jumalallisen?

”Jaa-a, vaikea kysymys. Se on salattua, miten pyhä koskettaa; minne tuuli kulkee ja mistä se tulee, mutta sen huminan voi kuulla. Usein teosteni nimistä kysytään tausta-ajatuksia, ja vitsailenkin, että teos nimeltä Profeetta Elian taivaaseenastuminen voisi olla aivan hyvin Viipurin pamaus. Riveillä asuu valhe, rivien välissä totuus!”

Millainen näyttely on 70 lihavaa ja laihaa vuotta?

’”Se on vuoropuhelu museon pysyvän näyttelyn ikonien ja esineistön sekä modernin nykytaiteen välillä. Teoksistani osa on ripustettu vanhan, arvokkaan kirkkotaiteen sekaan luomaan intensiivistä vuoropuhelua historian ja nykypäivän välille.

Minua on luonnehdittu veistäväksi maalariksi, ja suuri löytöni oli rikkoa kaksiulotteinen muoto. Se sama tapahtuu ikonin edessä olevassa riisassa, joka ulottuu kaksiulotteisen pinnan yli kolmiulotteiseksi muodoksi. Se peittää ja paljastaa, ja sama dialoginen jännite on omissa teoksissani. Monessa teoksessa on esimerkiksi romupellistä tehty riisamainen muoto.

Minut on aikanaan palkittu Ars Fennicalla ja Pro Finlandial­la juuri siitä, että päivitin siirtolaisten ikonit ja paikallisen käsityötaidon modernin taiteen olomuotoon.”

www.riisa.fi