Maalaus, jossa Jeesus-hahmo makaa haudassa.
Arsen Berezan teos "Shroud of Jesus". Kuva: Arsen Bereza

Löytyisikö kotiin uusia kuvia, joiden äärellä hiljentyä?

Kuopion tuomiokirkkoon on pääsiäisen seuduksi koottu taidenäyttely, joka nostaa esille tuoreita kristillisiä maalauksia ja luterilaisen hartauskuvan tarpeen.

Kahdeksan ukrainalaisen ja puolalaisen nykytaitelijan teoksissa käsitellään Jeesuksen kärsimystä, kuolemaa ja ylösnousemusta modernisti. Teokset ammentavat ikonimaalausperinteestä. Näyttelyn taustalla on taiteilijoiden ja Enonkosken luostariyhteisön monivuotinen yhteistyö.

”Luterilaisessa kirkossa on paljon julkista kirkollista taidetta, mutta selkeästi on kaipausta kotiin hankittavalle, yksityisen hartauselämän kuvalle”, teologi ja taidehistorioitsija Ari Luomajoki sanoo.

Luomajoki on yhdessä Enonkosken luostariyhteisön kanssa etsinyt kuvastoa, joka nousisi luterilaisista juurista. Selkeää vastausta ei ole vielä löytynyt. Työ käynnistyi reformaation juhlavuonna 2017.

”Meillä Suomessa on viimeksi 1800-luvun lopulla ollut luterilaisissa kodeissa kristillisiä painokuvia. Nyt kuvan merkitys on noussut uudelleen. Moni haluaa, että kuva pysäyttäisi rukoukseen ja mietiskelyyn”, Ari Luomajoki kertoo.

”Luterilaisen kirkon synnyssä kuvalla oli iso rooli”, Luomajoki muistuttaa Lutherin tavoitteesta tuoda Raamattu tavallisen kansan ymmärrettäväksi. Lukutaidotonkin osaa katsoa kuvaa.

Kuvat puhuvat hiljaa

Taidenäyttelyn kuvat keskittyvät Jeesuksen kärsimystiehen, kuolemaan ja ylösnousemukseen. Kuvien ikonimaisuus tulee siitä, että ne ovat symbolisia eivätkä pyri olemaan realistisia. Teoksista löytyy niin jugendin koristeellisuutta kuin abstraktia minimalismia aina geometrisuuteen asti.

Näyttely antaa kuvien puhua.

”Kuvissa yhdistyy pyhyyden tavoittelu ja taitelijan henkilökohtainen näkemys. Suurin osa teoksista puhuttelee aidolla hengellisellä etsinnällä, ja se on minusta kiinnostavaa”, Ari Luomajoki sanoo.

Ristiinnaulittu Jeesus on luterilaisissa kirkoissa perinteinen aihe, mutta se ei välttämättä ole aihe, jota kodeissa kaivataan.

Ari Luomajoki

Luomajoen tavoin kuopiolainen pappi Salla Tyrväinen on vaikuttunut ukrainalaisten ja puolalaisten moderneista teoksista rukouskuvina.

”Kun ikoni toteutuu ikonina, se vie sanattomaan puhutteluun, ei sanojen hälinään”, Tyrväinen toteaa.

Luterilaisten kirkkojen kuvissa ristiinnaulittu Jeesus on hyvin perinteinen aihe.

”Se ei kuitenkaan ole välttämättä aihe, jota kodeissa tällä hetkellä kaivataan. Ehtoollinen on hyvin luterilainen kuva, mutta se taas ei vahvasti liity henkilökohtaiseen rukouselämään. Esimerkiksi Kristuksen kasvot olisi luterilainen ja modernisti toteutettava”, Luomajoki pohtii.

Myös tuomiokirkon näyttelyssä aiheita nousee muualtakin kuin Golgatalta.

”Näyttelyyn haluttiin koota aiheita koko hiljaisen viikon ja pääsiäisen tapahtumista, ei pelkästään ristiinnaulitsemisesta. Esillä on myös esimerkiksi viimeinen ateria ja pääsiäisaamu”, Kuopion näyttelyä koordinoiva Salla Tyrväinen kertoo.

”Kun perinteinen ikonin hahmotelma toteutetaan osittain uusin värein ja muodoin tai henkilöt ovat uudessa asetelmassa, kuvan uusi muoto avaa kokijassaan uutta. Näyttelyn kuvapolun teemat taas nousevat ihmisen kokemusmaailmasta”, Tyrväinen sanoo.

Kärsimyksen ja ylösnousemuksen kuvat Kuopion tuomiokirkossa 11.4.2021 saakka ma–to klo 10–18, pe klo 10–22 ja la–su klo 10–15. Voit katsoa näyttelyn avajaiset ja pastori, FM Ari Luomajoen esitelmän Kuopion Virtuaalikirkosta.