Alttaritaulu Nilsiän kirkosta. Taulussa kuvattu Jeesus kantamassa ristiä.
Nilsiän kirkon alttaritaulu on Juho Rissasen käsialaa. Kuva: Tuija Hyttinen.

Kuopiossa juhlistetaan kuvataiteilija Juho Rissasen värikästä elämää ja taidetta

Tänä vuonna taiteilija Juho Rissasen syntymästä tuli kuluneeksi 150 vuotta.

Kuopiolaissyntyinen Rissanen eli värikkään elämän nousten köyhistä oloista kuvataiteen ammattilaiseksi. Hän oli maailmanmatkaaja, joka opiskeli ja asui suurimman osan elämästään ulkomailla kadottamatta kuitenkaan koskaan savolaisia juuriaan.

Kuopion taidemuseo, Kuopion korttelimuseo ja Kuopion kaupunginteatteri ovat lähteneet innolla mukaan juhlavuoden ohjelmaan, joka käynnistyy syyskuun lopulta alkaen. Ensimmäisenä avautuu 29.9. taidemuseossa näyttely Juho Rissanen – Kuvauksen vilkkaus.

Millainen näyttely taidemuseoon on tulossa, intendentti Marja Louni?

”Koska olemme taidemuseo, niin pääroolissa ovat Juho Rissasen taideteokset. Meillä on myös häneen liittyen mittavat arkistokokoelmat, jotka pitävät sisällään muun muassa kirjeenvaihtoa ja valokuvia. Tarkoituksena on tuoda esille hänen hauskaa persoonaansa, joka ehkä on jäänyt suurelle yleisölle vieraaksi. Haluamme antaa kävijälle kokemuksen, että hän kohtaa näyttelyssä persoonan eikä pelkästään tämän taideteoksia.”

Miten muuten Juho Rissasta juhlitaan Kuopiossa?

”Korttelimuseossa avautuu 13.10. Juho Rissanen meillä ja maailmalla -näyttely. Se käsittelee Juho Rissasen lapsuutta ja lapsuuden aikaista Kuopiota sekä hänelle merkityksellisiä paikkoja Kuopiossa.

Teatterissa puolestaan saa 28.10. ensi-iltansa Antti Heikkisen käsikirjoittama Maalari – Juho Rissanen -näytelmä, joka kertoo taiteilijan elämän kiperistä kierteistä. Näytelmässä Nilsiään rakennetaan uutta kirkkoa, jonne Juho Rissaselta on tilattu alttaritaulu.”

Ovatko näyttelyt ja näytelmä tarkoituksella ajoitettu samaan aikaan syksylle?

”Kyllä tämä oli aivan tietoinen ratkaisu. Juhlavuosi on pitkän suunnittelun ja yhteistyön tulos. Jokainen toimija valottaa vähän eri puolia taiteilijasta. Tarkoituksena on tarjota yleisölle toisiaan tukeva paketti Juho Rissasesta.”