Joulun seimiasetelma ikkunan takana, sinisellä taivaalla tähtiä.
Tuusniemen seurakuntatalolle rakentuu jouluikkuna. Kuva: Paula Hagman

Kirkon ikkuna tuo jouluviestin taivaasta

Järvi-Kuopion seurakunnassa tehdään taidetta yhteiseksi iloksi. Jouluksi taitavat käsillä tekijät loihtivat jouluikkunan ja seimiä.

Tuusniemellä nähdään tänä jouluna uusi jouluikkuna, jonka Lea Mustonen ideoi ja rakentaa ystävänsä Leila Jolkkosen kanssa seurakuntatalolle. Yhteen ruutuun tulee talli, Jeesus, Maria ja Joosef, toisesta avautuu näkymä paimenten kedolle.

”Yhteen ikkunaan tulee joulukirkko”, Lea Mustonen suunnittelee ja toivoo, että etenkin lapset tulisivat etsimään eri hahmoja. Jouluikkunassa näkyvät kierrätys ja luonnon materiaalit.

”Taustalla on sininen yötaivas, johon hain etelän tumman tähtitaivaan tuntua. Leila miehensä kanssa rakentaa tallin. Yhtenä sunnuntaina kirkon jälkeen tehtiin isommalla porukalla enkeleitä vanhoista virsikirjoista.”

Jouluikkuna on ikkuna kristilliseen jouluun.

”Monesti tuntuu, että ’laps hankeen hukkuu, unohoittuu’, niin kuin laulussa lauletaan. Joulussa Jeesuksen syntymä herkästi jää muun touhun alle”, Mustonen pohtii.

Joulussa Jeesuksen syntymä herkästi jää muun touhun alle.

Lea Mustonen

Lea Mustoselle käsillä tekeminen on lahja, josta riittää annettavaa.

”Kun Luoja on antanut minulle kädentaitoja, voin tällä tavoin käyttää niitä ihmisten hyväksi.”

Tuusniemen aluepappi Paula Hagman iloitsee seurakuntansa taitavista ihmisistä. Hänen haaveenaan on rakentaa Järvi-Kuopion seurakunnan tiloihin kokonaista Betlehemiä, kuten Keski-Euroopassa.

”Pienoismalli voisi koota paljon ihmisiä tekemään.”

Juankoskella taiteillaan elämästä ja Raamatusta

”Enhän minä semmoiseen voi mennä, missä tarvitaan taiteellisuutta”, Marjukka Heinänen ajatteli, kun ystävä pyysi häntä Juankoskella seurakunnan taideryhmään.

Ryhmässä luettiin pyhäpäivän raamatunteksti ja annettiin sen valua paperille taiteen keinoin. Menetelmä tunnetaan nimellä Bible journaling, joka kääntyy mm. Raamattu-taiteiluksi. Heinänen on tottunut lukemaan Raamattua jumalanpalveluksessa ja kuuluu miehensä kanssa messupalveluryhmään.

Tänä syksynä Taidetta Raamatusta -ryhmä on alkanut työskennellä uudella tapaa. On tehty elämänpuita, joista kootaan keväällä näyttely kirkkoon. Itse tehtyihin unelmakansioihin taas kootaan voimaa tuovia kuvia ja tekstejä.

”Minä pärjään värien kanssa, mutta olen aivan surkea käsitöissä. Olen löytänyt aikuisten värityskirjat ja nyt teen joulukortteja Siskot ja Simot -kampanjaan”, Marjukka Heinänen kertoo.

Taideryhmässä Heinäselle on tärkeintä olla yhdessä toisten kanssa.

”Teen töitäni hiljaa. Toiset juttelee, toiset ei. Saattaa olla hyvin tärkeää, että ollaan hiljaa”, Heinänen sanoo.

Saattaa olla hyvin tärkeää, että ollaan hiljaa.

Marjukka Heinänen

Ryhmää ohjaavan Paula Hagmanin mukaan ryhmä elää siitä, mitä kukin mukanaan tuo.

”Taide yhdistää meidät.”

Taideryhmässä tehdyt seimet kootaan jouluksi Ylösnousemuksen kirkkoon iloksi ihmisille. Se on ryhmän ensimmäinen näyttely.