Kati ja Sakari Häkkinen seisomassa Kuopion tuomiokirkon pihalla.
Kati ja Sakari Häkkinen ovat selvinneet talon rakentamisesta, lapsiperheen vaiheista ja erillään asumisesta. Luottamus omaan kumppaniin ja Jumalaan kantaa. Kuva: Sini-Marja Kuusipalo

Luota, kuuntele, rauhoitu yhdessäoloon

Mistä on kestävä parisuhde tehty? Kaksi pitkässä avioliitossa elävää pariskuntaa korostavat sitoutumista.

Kati ja Sakari Häkkinen löysivät toisensa nuorina opiskelijoina. Avioparina he viettivät elokuussa 36. vuosipäivää. Vuosiin on mahtunut monenlaista: nuoren rakkauden symbioottista yhdessäoloa, lapsiperhe-elämä iloineen ja kriiseineen ja uran rakentamista eri paikkakunnilla asuen.

”On tullut aika, että elämme kaksistaan. Elämme laatuaikaa, hyvän kumppanuuden aikaa”, Kati Häkkinen summaa.

Arki erillään, silti yhdessä

”Lasten ja teinien kanssa eläminen, talon rakentaminen, velat”, Sakari listaa suhteen koetinkiviä.

Yhdeksän vuoden ajan Kati ja Sakari elivät arkea erillään työn vuoksi.

”Ehkä yksi suhteemme kriittisin kohta oli muutto Kuopioon Sakarin työn vuoksi. Minä jätin taakseni mielekkään työn eikä uutta mieluisaa työtä ihan heti löytynyt. Sitten löytyi juuri minulle sopiva työ Joensuusta. Kun valitsin sen, me menetettiin tavallinen arki”, Kati kertoo.

Koska päätökset näissä muutoksissa olivat yhteisiä, myös seuraukset kannettiin yhdessä. Kun työ vei vaimon pois kotoa arkiviikoiksi, Sakari joutui pyörittämään kotiarkea Kuopiossa yksin kolmen lapsen työssäkäyvänä isänä. Arkena oli toista ikävä.

Katille erillään asumisen vuodet olivat riittämättömyyden kanssa painiskelua.

”Kun lapset olivat kotona, tunsin, että pitäisi olla enemmän jakamassa arkea heidän kanssaan. Vei aikansa oppia elämään muutakin kuin työtä.”

”Nyt viisi vuotta olemme lähteneet töihin joka päivä samasta osoitteesta”, Häkkiset iloitsevat.

Luottamus kantaa

Kaikkina yhdeksänä erillään asumisen vuotena Häkkisiä kantoi keskinäinen luottamus. Parisuhteen arjessa on tehty valintoja suhteen puolesta – arkisia päätöksiä mennä samaan suuntaan ja tukea toista. Käytiinpä liitossa myöten taikka vastaan, Häkkiset sanovat kerta kerran jälkeen löytävänsä toisesta sen ihmisen, jonka kanssa haluaa elää. Vuosien varrella on opittu puhumaan toisilleen kaikesta ja pitämään yhteyttä yllä.

”Arjen erillään elämisen aika elettiin läpi. Siitä selvittiin. Parisuhde kesti, koska me sitouduimme siihen. Tahdoimme”, Sakari arvioi.

Häkkisiä yhdistää kristillinen usko ja elämänura teologina. Vaikka toinen on seikkailija ja toinen arvostaa turvallisuutta, myös yhteiset matkat ovat suhteen rikkaus. Samoin musiikki.

”Aina olemme myös pyrkineet järjestämään yhteistä aikaa”, Sakari sanoo.

Häkkiset tietävät myös pariskuntana elävänsä sukupolvien ketjussa. Kummankin juurilta nousee malli kestävästä parisuhteesta, jossa vaikeinakin aikoina pyritään elämänmittaiseen parisuhteeseen.
”Vaikka mitä on, toista ei jätetä. Se on minulle yksi avioliiton kulmakivistä”, Sakari tiivistää.

Enemmän yhdessä kuin erikseen

Siilinjärveläiset Janne ja Mallu Kasurinen viettävät syyskuussa 32 -vuotishääpäiväänsä. Parisuhde on vuosien myötä elänyt, muuttunut, kasvanut ja lujittunut.

”Meillä parisuhteen hoitaminen on lähtenyt siitä, että olemme opetelleet kuuntelemaan ja kuulemaan puolisoa. Kohtaamaan hänet.”

”Tuntuu, että arjen pyörityksessä on helppo kadottaa niin itsensä kuin toisenkin”, Mallu pohtii.

Tärkeää ovat yhteiset harrastukset. Kasuriset tykkäävät pyöräillä ja lenkkeillä, sekä maanantaisin he menevät kimpassa kuntosalille.
”Mottona voisi olla: Enemmän aikaa yhdessä kuin erikseen”, Janne keksii.

Rakastuminen avioliittoviikonlopussa

Suhteen varikkopysäkkejä ovat olleet avioliittoleirit ja –viikonloput. Ensimmäisessä aviopariviikonlopussa Kasuriset olivat vuonna 1998.

”Voisi sanoa, että sinä viikonloppuna rakastuimme uudelleen. Koin, että tulin kohdatuksi ja nähdyksi syvästi kaikkine tarpeineni”, Mallu kertoo.
Vuonna 2006 oli vuorossa Mennään eteenpäin (ME)-viikonloppu ja muutaman vuoden päästä jatkokurssi. Kasuriset ovat kouluttautuneet itseään syventävillä kursseilla ja olleet ME-viikonlopuissa myös puhujaparina.

”Leirit ovat joillekin pareille pelastus, ja toiset voivat saada hyvästä avioliitosta vieläkin paremman.”

”Olemme olleet myös avioparipienpiirissä 12 vuoden ajan. Nämä kokoontumiset ovat olleet meille avioliittomme kuukausihuoltoa”, Janne kertoo.

Miten mies uskaltaa lähteä mukaan parisuhdetapahtumiin?

”Yleisesti ottaen voi varmaan sanoa, että nainen ajattelee parisuhdetta enemmän. Tunneasiat ovat hänen vahvuutensa. Parisuhdetyössä hienoa on tasa-arvoinen jakaminen. Minua rohkaistaan kertomaan ajatuksistani. Saan rauhassa tilaa ja aikaa sanoittaa.”

Kuunnellen ja rukoillen

Mitkä ovat työkaluja, kun parisuhteessa tulee hankausta?
”Kuunteleminen, vuoropuhelu, vuorovaikutus, anteeksi pyytäminen ja antaminen.”

”Että löydämme rauhassa ratkaisun, joka tyydyttää molempia.”

”Yhdessä ja erikseen rukoilu vaikeiden tilanteiden edessä.”

Kasuriset toteavat, että usein auttaa myös omien kipujen ja haavojen käsittely. Että ymmärtää, miksi käyttäytyy niin kuin käyttäytyy.

Mistä iloitsette toisissanne?

”Ihastuin ja olen edelleen ihastunut Jannen komeaan ulkomuotoon. Hänen lähellään on helppo olla. Hän on myös analyyttinen ja järkevä”, luettelee Mallu.

”Iloitsen vaimoni eläväisyydestä. Viehättävä ulkomuoto ja punaiset hiukset ihastuttavat. Nautin, kun hän järjestää meille yhteisiä iltoja. Hän pitää minut liikkeellä”, Janne hymyilee.

Teksti: Hanna Valkonen

Häkkiset ja Kasuriset osallistuivat Hyviä hetkiä yhdessä -parisuhdepäivään la 28.9.2019 Alavan seurakuntakeskuksessa.

Lue lisää Paripuheen iltapäivät -luentosarjasta

Janne ja Mallu Kasurinen pussaavat.
Janne ja Mallu Kasurinen. Kuva: Hanna Valkonen