Neljä lasta rinnakkain käsi kädessä, kädet nostettu ilmaan.
Kuorossa on kavereita ja kiva ilmapiiri. Ruusu Niemi (vas.), Hilma Kähärä, Viena Lintumäki ja Veera Rissanen tykkäävät laulaa yhdessä. Kuva: Tuija Hyttinen.

Lapsikuoro täyttää kirkon ilolla ja energialla

Kallaveden kirkolla koululaisten kuorotreeneissä lauletaan, räpätään ja taputetaan iloista gospelia.

”Rohkeammin!” kuoronjohtaja kannustaa.

Iloista gospelia. Sitä laulavat kuoronjohtaja Mari Vuola-Tanilan lapsikuorolaiset.

”Sytyn elävälle meiningille. Kuoronjohtajana mun pitää myös itse innostua.”

Innostus on selvästi tarttunut kuorolaisiin. Kun tulee puhe mieluisimmista kuorobiiseistä, ei ykkönen jää epäselväksi: Rakkaus on lahja Jumalan.

Yhdessä ollaan enemmän

”Kuorossa on kiva ope ja hyviä kavereita”, 9-vuotias Hilma Kähärä sanoo. Hän on tuonut kuorolaiseksi ystävänsä Ruusu Niemen, joka kertoo saaneensa kuorosta uusia kavereita.

”Kuorossa on helppo ja kiva olla”, 13-vuotias Veera Rissanen kertoo.

Myös Viena Lintumäelle kaverit ja hyvä ilmapiiri ovat kuoron suola.

”Kaikki otetaan mukaan, ketään ei jätetä yksin. Kuorokavereiden kanssa on kiva esiintyä.”

Kuorossa opitaan yhdessä.

”Joskus joku sanoo ’mä en opi’, mutta yhdessä harjoittelemalla on ylitetty monia kynnyksiä. Se on voitto itsetunnolle”, Mari Vuola-Tanila sanoo.

Kaikki otetaan mukaan, ketään ei jätetä yksin.

Alkukesästä Kallaveden lapsikuoro kävi peräti Ruotsin-matkalla.

”Seurakuntaneuvosto avusti matkaamme, niin kenelläkään se ei jäänyt rahasta kiinni. Seurakunnassa jokainen lapsi on tasavertainen”, Vuola-Tanila iloitsee.

Lapsikuoro innostaa myös perheet mukaan

”Kuoron ilo tarttuu lapsiin ja meihin vanhempiin. Tulee hyvä mieli, kun lapset nauttii”, kuorolaisen äiti Päivi Tiainen sanoo kirkon eteisessä.

Hänen sisarensa Anne Tiaisen mukaan kuorolaulut kuuluvat myös kotona ja koulun pihalla.

”Lapseni lähtivät kuoroon, kun ovat kovia laulamaan. Näissä lauluissa on sanomakin.”

Lasten ja nuorten yhteys kuorossa on erityistä: se ei arjessa muuten toteutuisi.

Lapsikuoro on enemmän harkat: on leirejä, matkoja, esiintymisiä, toimimista isossa porukassa. Kuoronjohtaja kiittää sitoutuneista aikuisista, jotka huoltavat esiintymisasuja ja auttavat kuljetuksissa.

Kuoroleireillä huoltajana Anne Tiainen on iloinnut lasten ja nuorten yhteydestä, joka ei arjessa muuten toteutuisi. Myös kuoronjohtaja Mari Vuola-Tanila on kiitollinen nuorista, jotka tulevat lapsikuoroon hengaamaan ja keikoille laulamaan. Heistä on tullut nuoremmilleen esikuvia.

Lasten virret raikuvat Tuomiokirkossa

Syyskuun alussa Kuopion tuomiokirkossa järjestetään lasten virsitapahtuma, jossa Alavan, Kallaveden ja Männistön seurakuntien lapsikuorot tutustuttavat kuulijat uuden lasten virsikirjan kappaleisiin. Uuden virsikirjan 170 laulusta noin puolet on uusia. Joukossa on myös lasten tekemiä lauluja. Konsertissa kuullaan myös vanhoja hittejä, kuten Kuule, Isä taivaan.

”Konsertti on yksi yhteisponnistus, joka antaa kuorolaisille kokemuksen, että lapsikuorolaisia on muitakin”, kanttori Mari Vuola-Tanila sanoo.

Katso video Kallaveden lapsikuoron harjoituksista

Tutustu seurakuntien lapsikuoroihin: www.kuopionseurakunnat.fi/musiikki/kuorot.