Kirkon pihalle niityn laitaan rakennettiin iso hyönteishotelli. Kuva: Hilkka Heikkilä

Kirkon pihaan tehtiin niitty ja sen laitaan nousi hotelli

Männistön seurakunnassa innostuttiin pelastamaan pörriäisiä. Talkoot alkoivat parin seurakuntalaisen herätyksestä.

Kirkon pihalla on vilinää: joku kantaa kastelukannua, toinen työntää kottikärryjä. Lapsia ohjataan taimien istuttamisessa. Pappi kiertää jäätelökopan kanssa.

Näin sujui kesäkuinen luomakunnan sunnuntai Männistön seurakunnassa. Siihen huipentui seurakunnan ja Kuopion Puutarhaseuran pörriäisprojekti, jossa edistetään pölyttäjien elinmahdollisuuksia ja luonnon monimuotoisuutta.

Projekti syntyi parin seurakuntalaisen saamasta herätyksestä. Ylen Pelasta pörriäinen -sivuilta opittiin, että monet kaupungit ja kunnat osallistuvat pölyttäjien suojeluun. Mikseivät sitten seurakunnatkin?

”Seurakuntien pitäisi olla etunenässä luomakunnan ja Luojan työtovereina”, totesi projektiin alkumetreillä liittynyt Elli-Maija Laaksamo

Seurakunta näytti niitylle vihreää valoa

Asian ympärille kerääntyi joukko talkoolaisia. Kuopion Puutarhaseuraa kysyttiin mukaan, vastaus oli nopea. ”Tämä projekti sopii hyvin tämän vuoden teemaamme Puutarha ekotekona”, toteaa seuran puheenjohtaja Anja Rämö.

Idea Pyhän Johanneksen kirkolle perustettavasta niitystä sai kirkkoherralta ja puistotoimistosta vihreää valoa. Projekti eteni nopeasti: Aarin alue kuorittiin nurmesta, siemenille saatiin sponsorit puutarhaliikkeistä ja yksityishenkilöistä. Seurakuntalaiset kasvattivat taimia. Talkoolaiset lapioivat, nikkaroivat ja kokoustivat. ”Ja konsultoivat”, lisää Laura Siponmaa, joka suorittaa projektissa teologiharjoittelua. ”Ei olisi tullut mitään ilman puutarhailija Vieno Arpolan osaamista.”

Seurakuntien pitäisi olla etunenässä luomakunnan ja Luojan työtovereina.

Elli-Maija Laaksamo

Arpola taas kiittää tuesta puutarhaseuran Anja Rämöä. Molemmat painottavat talkoolaisten merkitystä. ”Ilman mullan levittäjiä, kylväjiä, kastelijoita ja roudari Riitta Pääskystä ei oltaisi tässä vaiheessa”, toteaa Vieno Arpola. ”Lisäksi erityiskiitos superhienon hyönteishotellin rakentajille Reijo Kettuselle ja Jouko Taskiselle”, hän jatkaa.

Projektin menestyksen salaisuus näyttää olevan talkoohenki. ”Niin saisikin olla, että me työntekijät olemme mahdollistamassa ja seurakuntalaiset tekemässä yhteistä työtä”, visioi pörriäispastoriksi kutsuttu Oona Leiviskä

Niitty ja pörriäisprojekti on myös huomattu. ”Ihastelua messusta ja projektista kuului useammasta suusta”, kertoo Hilkka Heikkilä, joka usein niittyä hoitaessaan juttelee ohikulkijoiden kanssa. ”Heille on kiva päästä kertomaan, mitä kirkon pihalla oikein on meneillään.”