Kari Tiirolan, Juha Rauhalan ja Kaisa Raittilan puheenvuoro.
Kari Tiirolan, Juha Rauhalan ja Kaisa Raittilan puheenvuoro kantoi nimeä "Kirkko tarvitsee köyhiä ollakseen kirkko". Kuva: Tuija Hyttinen

Jaetut eväät -jumalanpalveluspäivillä päästiin pitkästä aikaa kokemaan yhteisöllisyyttä

Kuopion Musiikkikeskuksessa maaliskuussa vietetty tapahtuma keru00e4si noin 550 osanottajaa eri puolilta Suomea.

Päivät koostuivat hartaushetkistä, luennoista, kanavatyöskentelyistä ja jumalanpalveluksista. Yli 20 kanavatyöskentelyä tarjosivat antia laidasta laitaan: bibliodraamaa, hiljaisuuden joogaa, leikkimessua, hiljentymistä Siionin virsien äärelle, työpajoja sosiaalisesta mediasta sekä paneelin diakonisesta messusta.

Jaettu yhteys on tärkeämpää kuin seinät

Ensimmäisen pääpuheenvuoron piti piispa Mari Leppänen, joka jakoi ajatuksiaan messusta, diakoniasta ja yhteisöllisyydestä.

”Niin kauan kuin meillä on lapsia ja lintuja, meillä on toivoa. Jos kirkkorakennus on esteetön, monikäyttöinen, toiminnallinen pyhä tila, jossa katseet kohtaavat, meillä on toivoa. Ja kun yhteen kokoontuva seurakunta ymmärtää toinen toistensa kanssa jaetun yhteyden seiniä tärkeämmäksi, meillä on toivoa.”

Toisessa pääpuheenvuorossa Luterilaisen maailmanliiton ekumeenisten asioiden pääsihteeri ja jumalanpalveluselämän professori Dirk G. Lange pohti liturgian merkitystä jumalanpalvelusyhteisössä.

Niin kauan kuin meillä on lapsia ja lintuja, meillä on toivoa.

Piispa Mari Leppänen

”Liturgian kuvio on yksinkertainen: kokoontuminen, sana, ehtoollinen ja lähettäminen. Meidät lähetetään murrettuna maailmaan löytääksemme Jumalan taas, jo odottamassa meitä siellä.”

”Leivässä, viinissä ja lupauksessa yhteisö ei kohtaa historiallista Jeesusta eikä kuvitteellista Kristusta vaan Jumalan, joka kutsuu yhteisön vaihtokauppaan: jatkuvaan liikkeellä oloon.”

Joukko, josta käytetään sanaa me

Kolmannessa pääpuheenvuorossa kirkkoherra Kari Tiirola, hiippakuntadekaani Juha Rauhala ja kirjailija Kaisa Raittila keskustelivat Sant´Egidion yhteisöstä, jonka perustana on ystävyys köyhien kanssa. Sant´Egidion yhteisö muun muassa ruokkii viikoittain tuhansia paperittomia ja pitää vapaaehtoisvoimin vanhainkotia.

”Tunsin äkkiä samaa kotiinpaluun juhlaa kuin osallistuessani ensimmäistä kertaa rukoushetkeen Santa Maria in Trasteveren kirkossa. Nämä kaikki ihmiset, maailman eri kolkilta saapuneet, he, jotka olivat tulleet nälän, köyhyyden tai väkivallan pakottamina. He, jotka olivat täällä syntyneet ja hekin, jotka olivat tulleet uteliaisuudesta, etsimisen halusta ja löytämisen riemusta. Ei ollut enää heitä, niitä tai teitä, vieraita ja tuntemattomia. Oli olemassa vain se joukko, josta käytetään sanaa me. Ja siihen joukkoon minäkin kuulun”, Kari Tiirola muisteli.

Yhteisö ruokkii viikoittain tuhansia paperittomia.

Pääohjelmaan sisältyi myös kaksi messua, piispa Jari Jolkkosen johtama messu Tuomiokirkossa sekä alakouluikäisten toteuttama Siipimessu Alavan kirkossa. Sunnuntaina 20.3. kokoonnuttiin erilaisiin messuihin ympäri Kuopiota ja Siilinjärveä.

Jumalanpalveluspäivien teemavirsi, kanttori Richard Nichollsin sävellys ja hiippakuntadekaani Sakari Häkkisen sanoitus, tiivistää hyvin tapahtumaviikonlopun antia:

Pyhä Henki voimaa arkeemme antaa,
toistemme taakkaa tahdomme kantaa,
Herra siunaa matkamme täällä,
rauhan anna kasvaa maan päällä,
Yhdessä jaetaan eväät.