Kaksi naista villasukkia käsissään.
Pelastakaa Lapset Kuopio lahjoitti 100 paria villasukkia Puijon seurakunnassa ensi vuonna kastettaville lapsille. Kuvassa neuleprojektin ideoinut Riitta Junkkarinen ja neulojista Maija Huttunen. Kuva: Sini-Marja Kuusipalo

Huomaa lapsi – vieras tai oma

Mitä tekee Kuopion Pelastakaa Lapset ry, joka täytti tänä vuonna 100 vuotta?

Kuopion Pelastakaa Lapset -yhdistyksen toiminnasta kertoo vapaaehtoinen ja aiempi puheenjohtaja Eeva Heinonen.

Miten 100-vuotias Pelastakaa Lapset Kuopio vaikuttaa?

”Pyrimme vaikuttamaan kaupungin ja hyvinvointialueen valtuutettuihin, jotta he ottaisivat huomioon lapsen. Olemme puuttuneet mm. jättikoulusuunnitelmiin. Kuopiossa ei vielä tehdä lapsivaikutusten arviointia, mutta Unicefin lapsiystävälliseksi kunnaksi pyrkiessään kaupungin on huomioitava lapset päätöksenteossa. Kun lapsivaikutukset arvioitaisiin, säästettäisiin paljon taloudellisesti ja tehtäisiin parempia päätöksiä.”

Miten autatte perheitä?

”Tammi- ja elokuussa vähävaraiset perheet voivat hakea lapselle harrastustukea. Vuosittain noin 100 lasta saa tukea. Harrastukset seuroissa tuntuvat olevan kalliita. Avun hakijoiden joukossa on työttömiä ja sairaita.”

”Köyhyys ja yleinen pahoinvointi näkyvät. Olemme lahjoittaneet seurakuntien diakoniatyön kautta perheille lahjakortteja ruokaan ja hygieniatuotteisiin. Siten usea sata lasta saa apua vuosittain. Lisäksi osallistumme paikallisiin lasten tapahtumiin ja varainkeruuna järjestämme myyjäisiä. Juhlavuotemme kunniaksi vapaaehtoiset neulojamme tekivät sata paria villasukkia, jotka lahjoitimme Puijon seurakunnan kasteperheille.”

”Yhdistyksemme työ on kokonaan vapaaehtoisten tekemää. Meitä on enimmillään pari-kolmekymmentä. Toimintaamme ovat tukeneet yritykset, yhdistykset ja yksityishenkilöt. Kuopion Perheentalon muutamat työntekijät ovat Pelastakaa Lasten valtakunnallisen keskusjärjestön palkkaamia.”

Mitä lapsellisia tekoja voi tehdä kuka vain?

”Jokainen voi puhua julkisesti lapsen puolesta ja toimia niin, että lapsen on hyvä olla. Kuule lasta, ota huomioon tämän mielipide ja anna sille arvo. Huomaa lapsi – vieras tai oma”, sanoo Eeva Heinonen, joka sai Pelastakaa Lapset Kuopiolta Vuoden lapsellinen teko -palkinnon.