Lähikuva omenapuun kukasta ja oksasta.
Kuva: Istock

Lapset osaavat ihmetellä kastehetken salaperäistä lupausta

Jumala on luvannut meille, että hän on aina vierellämme. Mutta miksi häntä ei näy missään?

Kaikki yksitoista opetuslasta lähtivät Galileaan ja nousivat vuorelle, minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. Kun he näkivät hänet, he kumarsivat häntä, joskin muutamat epäilivät. Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.”
Matt. 28:16-20

Näistä Jeesuksen sanoista kirkon työ aikanaan alkoi, ja nämä samaiset sanat lausutaan edelleen jokaisessa kastejuhlassa. Kasteen yhteydessä jokainen pieni ja suurikin kastettava saa kuulla lupauksen siitä, että Jumala on hänen kanssaan koko elämän ajan. Tämä lupaus, kuten moni muukin kastehetkessä tapahtuva asia, on niin salaperäinen, että välillä vain lapset osaavat ihmetellä sitä.

Miksi vauvan päähän laitetaan vettä? Ai miksi nyt laitetaan kädet noin? Siis missä se Jumala on? Ai ainako se on vieressä?

Pappina saan kertoa, että juuri niin Jumala on meille luvannut, aina olla vieressä. Kysymykset kuitenkin harvoin loppuvat siihen.

No missä se Jumala on? Miksi sitä ei näy?

Ja siinä sitä ollaankin yhdessä teologiaa pohtimassa. Voin kokeilla kertoa jotain Jumalasta, mutta Jumala on suuri salaisuus, jota voi vain yrittää kuvailla sanoin. Jumalan lupauksista kuitenkin tiedämme jotakin. Voimmekin luottaa siihen, että juuri niin kuin Jeesus lupasi, Jumala on meidän kanssamme. Aivan kaikki hetket, aivan koko ajan ja aivan meidän vieressämme.

Kirjoittaja on Männistön seurakunnan pastori