Piispa Jari Jolkkonen siunaa Kuopion Tuomiokirkossa.
Kuva: Tuija Hyttinen

Joulu tuo valon

Milloin Jeesus oikeasti syntyi? Uusi testamentti ei anna suoraa vastausta. Se kertoo vain, että Jeesus syntyi ”yöllä”. Usein väitetään, että joulu on alun perin pakanallinen juhla. Tämän niin sanotun korvausteorian mukaan roomalaiset viettivät 25. joulukuuta Voittamaton aurinko -jumaluuden juhlaa. Tämän juhlan kirkko olisi sitten ominut ja korvannut sen jälkeen, kun kristinuskosta tuli 300-luvulla pääuskonto.

Suattaapi olla. Mutta suattaapi olla toisinkin. Nykyisin merkittävät tutkijat pitävät korvausteoriaa virheellisenä. Antiikin lähteet osoittavat, että jo 200-luvun puolessa välissä lännen kristityt viettivät joulua 25.12. Normaalisti pakanallisia auringon juhlia vietettiin elokuun 9. ja 28. päivinä. Keisari Aurelius perusti Sol Invictus -juhlan vasta 274 yhdistääkseen ideologisesti hajanaista imperiumia. Siirto joulukuulle sopi Aureliuksen uskontopolitiikkaan muutenkin: hän halusi nitistää nousevan kristinuskon.

Mitä merkitystä asialla on meille? Ei ehkä paljonkaan. Pääasia, että Jumala syntyy ihmiseksi, tulee vierellemme ja lunastaa meidät synnin ja kuoleman vallasta.

Silti ajankohtakin puhuttelee. Jumala syntyy paitsi ”yöllä”, myös kaikkein pimeimpään vuodenaikaan. Juuri silloin kun on kaikkein pimeintä, syttyy valo. Juuri silloin, kun aurinkokin tuntuu kääntäneen maailmalle selkänsä, Jumala kääntää meille kasvonsa.

Samasta asiasta kerrotaan Raamatun ensimmäisellä sivulla, kun Jumala luomistyönsä yhteydessä erottaa toisistaan valon ja pimeyden. Häneltä näiden kahden erottaminen toisistaan käy luonnostaan, me ihmiset tarvitsemme harjoitusta. Ei ole helppoa nähdä, mikä on totta ja oikein, mikä valhetta ja väärin. Nykyaikana asioiden paljous ja ristiriitaisuus tuntuvat kasvavan. Totuuksia on yhtä paljon kuin eturyhmiä. Keskustelukulttuuri vaikuttaa jyrkältä.

Parannusta on helppoa tehdä toisen synneistä. Oman peilikuvan kanssa on vaikeampaa. Jokaisella meillä on myös pimeä kellariosasto ja synkkä vintti, joita on vaikea katsoa itse, muille näyttämisestä puhumattakaan.

Mutta sinnekin Jumala tahtoo tulla. Senkin Kristuksen valo tahtoo valaista. Köyhiin, vaatimattomiin ja yksinkertaisiin oloihin Joulun lapsi tahtoo syntyä.

Siispä haluan rohkaista ja kehottaa sinua; salli Rauhan Kuninkaan käydä luoksesi. Jos elät tyytyväistä ja täyteläistä elämää, tee siihen sijaa myös Kristukselle. Jos elämäsi tuntuu vaatimattomalta ja rikkinäiseltä, anna se Herralle synnyinsijaksi. Silloin voit saada kokea, kuinka profeetta Jesajan sanat ovat edelleen, tänäkin jouluna totta:

Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valon. Niille, jotka asuvat kuoleman varjon maassa, koittaa suuri kirkkaus. (Jes. 9:1)

Siunattua ja valoisaa Kristuksen syntymäjuhlaa toivottaen,

Jari Jolkkonen, Kuopion hiippakunnan piispa