Käsi pitelee sydämen muotoista lehteä, jonka läpi paistaa auringonsäde.
Kuva: iStock

Hyvällä kosketuksella on valtava vaikutus

Jeesus paransi sairaan, ja esimerkillään kutsuu meitäkin keskittymään lähimmäisen hätään.

Jeesus lähti sitten taas Tyroksen seudulta ja tuli Sidonin ja Dekapoliin alueen kautta Galileanjärvelle. Siellä hänen luokseen tuotiin kuuro mies, joka ei pystynyt kunnolla puhumaan, ja häntä pyydettiin panemaan kätensä miehen päälle. Jeesus otti hänet erilleen väkijoukosta, pani sormensa hänen korviinsa, sylkäisi ja kosketti hänen kieltään. Sitten hän katsahti taivaalle, huokasi ja sanoi kuurolle: ”Effata.” Se merkitsee: aukene. Silloin miehen korvat aukenivat ja hänen kielensä vapautui, niin että hän puhui selkeästi.
Jeesus kielsi ihmisiä kertomasta tästä kenellekään, mutta mitä enemmän hän heitä kielsi, sitä enemmän he levittivät siitä tietoa.”

Mark. 7:31–36

Jeesus paransi sairaan muilta piilossa, koska halusi olla sairaan kanssa kahden. Ei ollut suuria väkijoukkoja, eikä kättentaputuksia. Jeesus vieläpä kielsi puhumasta asiasta julkisesti. Hän ei halunnut julkisuutta. Hän tuli sairasta lähelle, sairaan maailmaan ja kosketti sairasta.

Meillä jokaisella lienee kokemusta siitä, mikä valtava vaikutus hyvällä kosketuksella on. Mitä Jeesuksen ja sairaan välillä tapahtui? Se mikä paransi, jää meille salaisuudeksi. Tulos oli silti näkyvissä. Tässä on esimerkki siitä, millaiseen toimintaan meitäkin kutsutaan. Tulemaan lähelle, keskittymään toisen hätään ja jättämään syrjään kaavat, minkä mukaan ”oikeasti” ilosanomaa on vietävä eteenpäin. Keinoja on monia. Saarnat ovat tällaisen toiminnan rinnalla turhaa ajan haaskausta ja sokeutta lähimmäisen todellisille tarpeille. Voimme palvella huomattavasti yksinkertaisemmin, ja tulokset saattavat olla paljon paremmat.

Kirjoittaja on Siilinjärven seurakunnan kirkkoherra